Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Sommarkvällarna i Gävle lockar många

Intresset bland folket ökar varje år, och alla företagare som varit med och satsat är nöjda med resultatet.

– Det har blivit en fantastisk succé, säger Eva Olsson på Gävle centrumsamverkan.

Annons

Att Sommarkväll nu blivit ett etablerat koncept har gjort kvällarna allt populärare. Ordet är numera ett begrepp som till och med svenska artister känner till.
– Nu förväntar man sig att det ska vara Sommarkväll på onsdagar, och företagare vet att konceptet funkar så man vågar satsa, säger kommunalråd Carina Blank.
Budgeten för de fyra julikvällarna ligger på mellan 1.2 och 1.3 miljoner. Idén är ursprungligen hämtad från Borås. Sedan starten 2007 har fler och fler företagare valt att gå med i samarbetet för att locka folk till stadskärnan.
– Nu börjar kvällarna bli vad vi drömde om, säger Carina Blank.
I år har Heartbreak gjort en storsatsning, och öppnat uteservering på onsdagarna. Och det har blivit populärt. Det har visat sig att många gävlebor vill gå på efterfest med artisterna.
Även McDonalds har fått ett uppsving. Där kan restaurangchef Carl Nyqvist ta in 200-300 timmar extra personal, tack vare onsdagarna i juli.
– Det känns kul med tanke på dagens ungdomsarbetslöshet, säger han.