Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Spårtaxi

Annons

1994 lade stadsarkitektkontoret fram en delrapport av projektet Studie av spårtaxi i Gävle, där man studerat en högbana för spårtaxi, ett förarlöst system där banan löper ovan mark med eldrivna, förarlösa vagnar och är skild från all annan trafik. Fördelar som redovisats är hög reskvalitet, liten olycksrisk, måttlig reskostnad, ökat gatuutrymme för gående och en positiv upplevelse med utblickar över gatuliv och stadsbebyggelse. Som nackdel anges bansystemets intrång i stadsbilden. Gävle skulle bli ett pilotprojekt år 2010.
Kostnaden beräknades till två miljarder kronor, varav staten skulle lämna ett bidrag på hälften. Stadsarkitektkontoret: Delrapport Stadsbild, studie av spårtaxi i Gävle, 1994.