Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Efter SM-festen – Wetterberg upprörd över klen draghjälp

Gefle IF hyllas efter friidrotts-SM.

Men trots succén väljer nu SM-generalen Anders Wetterberg att gå till hårt angrepp – mot Gävle kommuns Informations- och marknadsavdelning.

Förklaringen stavas pengar.

– Lägger man ihop allt är jag oerhört besviken, säger Wetterberg.

Annons

Perfekt väder, engagerade åskådare och sevärda tävlingar.

Efter ett mycket lyckat friidrotts-SM på Gunder Hägg-stadion borde väl allt vara frid och fröjd – eller?

Nej, SM-generalen Anders Wetterberg vill nu rensa luften när han ställer sig starkt kritisk till Gävle kommuns Informations- och marknadsavdelnings inställning till mästerskapet.

– Jag har gått och tänkt på det här länge, säger Wetterberg, som anser att föreningen inte fått den draghjälp som han önskat.

– Vi har haft ett perfekt samarbete med Kultur och Fritid, Tekniska kontoret och Markbyggarna. Det har fungerat fantastiskt bra. Däremot är jag förvånad över att man har en Informations- och marknadsavdelning på Gävle kommun som inte går hand i hand med det övriga.

Enligt Anders Wetterberg höll Informations- och marknadsavdelningen väldigt lite av det som utlovades inför mästerskapet – när det gäller att marknadsföra SM. Ett mästerskap som arrangerades på kommunens egen anläggning.

– Vi ville få ut vårt budskap om SM, men från Informations- och marknadsavdelningen har det varit läpparnas bekännelse. Felet är att man säger en sak och sen är det vi som ska sitta och ta alla kostnader, säger Wetterberg och räknar sedan upp ett antal konkreta exempel på vad som gjort honom upprörd.

– I januari kom vi överens om att vi skulle göra reklam för mästerskapet på digitala välkomstskyltar, vid infarterna till Gävle på Riks 80 samt norra och södra E4:an. Ända sedan dess har jag tjatat och tjatat, men då inget hände tröttnade jag. För att de där skyltarna skulle göra någon verkan känns det som att de hade behövt komma upp i april-maj någon gång.

Wetterberg tar en kort andhämtningspaus och fortsätter sedan:

– I början på juni skickade jag iväg ett mail där jag tog upp frågan igen, och då fick jag till svar att det inte blir några skyltar förrän i september. ”Aha, då får ni väl ersätta de där gamla manuella skyltarna med friidrotts-SM”, sa jag. Då fick jag till svar att vi var tvungna att betala 20 000 kronor för 14 dagar, från 29 juli till 12 eller 13 augusti. Det var ett slag i ansiktet och då lade jag ner det, av ren princip.

Wetterberg ställer sig frågande till hur Informations- och marknadsavdelningen har prioriterat bort friidrotts-SM.

– Just nu är det Sommaryran, Sommarkväll och Furuvik som skyltarna gör reklam för. Det är konstigt att man inte prioriterat friidrotts-SM högre, med tanke på tillväxten. De säger att de inte kan betala för någon aktör, men friidrotts-SM borde vara en fantastisk grej för Informations- och marknadsavdelningen och bästa PR för Gävle kommun.

– Det är likadant med de här veporna på stan. De lovade 55 stycken, vi fick nio i slutändan. Å-draget finns med där, och det är en månad efter SM, säger Wetterberg och nämner fler exempel – bland annat att friidrotts-SM fick betydligt mindre plats i Gävle kommuns turistbroschyr än utlovat.

– Det jag är mest upprörd över är att de lovar så mycket från början, och sen blir det i princip ingenting.

• Hur mycket påverkade allt det här publiksiffrorna på SM?

– Ingenting. Det jag vill få fram är att om man kallar sig Informations- och marknadsavdelning och säger att man inte har några pengar, då kan man lika gärna stänga igen och slänga bort nyckeln. För att vara tydlig så är det så. Vilket företag har en marknadsavdelning som inte har pengar? Det är dom som ska gå i bräschen, så att det kan bli ringar på vattnet.

Gävle kommuns turistchef Tove Elvelid har svårt att köpa Anders Wetterbergs kritik.

– För det första är det här jättetråkigt att höra. Sedan vill jag säga att det känns lite orättvist. Vi har inte den budgeten som krävs, och det är lika för alla. Samtliga aktörer står för sina egna marknadsföringskostnader, säger Tove och fortsätter:

– Friidrotts-SM var ett jätteviktigt arrangemang, men det är inte mer eller mindre viktigt än Furuvik eller Getaway Rock Festival. Och när det gäller de digitala välkomstskyltarna är det beslut från olika instanser som påverkar när det blir klart.

Anders Wetterberg konstaterar ändå att SM blev en succé – med eller utan draghjälp från Informations- och marknadsavdelningen.

– I slutändan blev det över förväntan, och det var tack vare vädret. Men tänk om det hade blivit regn i tre dagar, då är det tveksamt om vi hade grejat det. Det är små marginaler när det gäller utomhusidrott.

Foto: Lasse Halvarsson

Mer läsning

Annons