Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

BNT är Brynäs nya miljonsponsor

Brynäs har fått en ny storsponsor i Gävlebaserade BNT.

Företaget går in med över en miljon kronor och blir klubbens första så kallade diamantpartner.

– De får en betydande ställning i klubben, säger Brynäs marknadschef Sven Engwall.

Annons

Länge, länge hade Brynäs en lokal huvudsponsor i form av Gevalia. 2009 valde dock ägarna Kraft Foods att skära ner på sin sponsring och sedan dess har Brynäs i stället förlitat sig på ett större nätverk av sponsorer.

Nu har man återigen en sponsor som bryter miljonvallen, men Brynäs marknadschef Sven Engwall vill inte kalla BNT en ny huvudsponsor.

– Vi har valt att kalla det diamantpartner. BNT är först ut, men vi hoppas det blir fler, även om inget är klart i dag, säger Engwall.

BNT grundades 2001 av bröderna Stefan och Niklas Nilsson, och tillverkar slit- och reservdelar till maskiner för gruv- och anläggningsindustrin – en konkurrent till Sandvik. Produktionen sker i Kina och skeppas till Gävle.

Sedan 2005 har omsättningen stadigt ökat för att visa på cirka 60 miljoner vid fjolårets årsredovisning för BNT Nordic och avknoppningen BNT International. Hälften av de anställda, 15 stycken, finns på kontoret på Utmarksvägen.

När Brynäs flyttade in i Läkerol Arena började BNT också sponsra klubben, och företaget har haft en egen loge. Den senaste säsongen var man guldpartner, vilket innebär ett bidrag mellan 200 000 och 399 000 kronor.

Som diamantpartner bidrar BNT med minst en miljon kronor, en betydande ökning.

– Vi tycker att det funkat bra, och vill gärna fortsätta utveckla vår affärsidé tillsammans med Brynäs. Gävle behöver Brynäs, säger Stefan Nilsson, som tror på nya SM-guld.

– Absolut. I år blev det en mellansäsong, men det var nog mycket på grund av guldet 2012. Man behöver landa efter ett sånt lyckorus, och det har säkert föreningen tagit till sig.

Som diamantpartner kommer BNT bland annat synas på spelarnas hjälmar och som så kallad LED-reklam i arenan.

Och Sven Engwall är självklart nöjd.

– Det känns fantastiskt kul att vi hittat en aktör som verkar regionalt, nationellt och internationellt, och som dessutom har sin bas i Gävle. Det finns ett stort hjärta med nånstans, även om samarbetet i första hand bygger på affärsmässiga relationer.

Mer läsning

Annons