Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Förvirring kring ny satsning

Brynäs spelar fem av de sista sju matcherna hemma.
Då lanserar klubben Hockeyombudsmannen, som enligt ett pressmeddelande ska ”ställa frågorna och förmedla publikens åsikter till spelare och ledare”.
Men räkna inte med för mycket.
– Under matcherna tänker jag inte svara på några frågor, säger tränaren Niklas Czarnecki.

Annons

”Nu blir det möjligt för publiken i Läkerol Arena i Gävle att göra sin röst hörd till spelare, ledare och övrig publik samt få unik information live på arenan i samband med hemmamatcherna”.

Så skriver Brynäs i det pressmeddelande som kom i går eftermiddag.

Redan i kväll startar den nya satsningen Hockeyombudsmannen, ett samarbete mellan klubben, Svenska Hockeyligan och Telenor och något som Linköping, Färjestad och HV 71 redan hakat på.

Det här innebär enligt Brynäs rent konkret att ”publiken på arenan får den senaste informationen och statistiken, unika kommentarer och har möjlighet att göra sin röst hörd – allting live på arenan. Hockeyombudsmannen tar emot publikens åsikter, frågor eller hälsningar via sms och kommunicerar via arenans mediakub. Dessutom ställer han frågorna och förmedlar publikens åsikter till spelare och ledare i lagen”.

Men någon tycks ha glömt att berätta detaljerna för tränaren Niklas Czarnecki.

– Information live under matcherna? Det har inte jag fått veta nåt om. Står det så? Då har jag inte fått rätt information, säger han.

I Brynäs är Hockeyombudsmannen i själva verket två, Björn Åkerblom och Erik Heselius.

– Vi ser fram emot att få prata hockey med besökarna i Läkerol Arena. Att få hjälpa publiken att få svar på olika frågor, och framföra deras åsikter eller hälsningar. Den som sitter på läktaren har många frågor, exempelvis varför en spelare utgått från matchen eller en annan sitter bänkad, säger Åkerblom i pressmeddelandet.

Men de inside-uppgifterna kan bli svåra att få fram.

– Nåt sånt kommer jag inte att svara på, varken under matcherna eller i nån periodpaus. Så kan man ju inte ha det. Då är jag inte tillgänglig, säger Niklas Czarnecki.

– Som jag förstått det så ska jag lämna lite uppgifter i god tid inför matchen och sen är det klart.

Hockeyombudsmannen ska sitta i ”ett unikt bås” på läktaren och följa händelserna under matcherna, men även vara aktiv före match, i pauser och efter match vid ”Fan Corner”.

– Hockeyombudsmannen är ett sätt att stärka liveupplevelsen i Läkerol Arena och utveckla relationen med vår publik. Målet är att publiken ska få samma eller bättre information som de framför TV:n, säger Brynäs marknadschef Sven Engwall i pressmeddelandet.

Niklas Czarnecki har trots allt förståelse för idén.

– Det här är väl ett svar på konkurrensen från TV och ett bra initiativ så att publiken kan få mer information om statistik och liknande. Som jag har uppfattat det så är det till för såna som kanske inte går på hockey så ofta.

Sven Engwall var i går upptagen när Sporten ringde honom och skulle återkomma, men gjorde aldrig det.

Mer läsning

Annons