Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fullsatt när Brynäs ska klappas till SM-final

Det höll på att koka över i Gevalialand i fredags.

Det var en otrolig ljudkuliss och stämning som publiken i Läkerol Arena piskade upp när Brynäs spöade Färjestad. Ingenting talar för att det blir sämre i kväll i den slutsålda matchen som kan föra Brynäs till SM-final.

Här är segervapnet – en hopvikt pappbit i rätta färger som det står MÅL på.

Annons

– Det är i sig inget revolutionerande. Det är många som har gjort det tidigare och vi har snappat upp det från både fotbolls- och hockeylandskamper. Men det är enkelt och nu fungerade det verkligen, säger Brynäs marknadschef Sven Engwall samtidigt som han tillsammans med ett gäng Brynäsanställda som jobbat hårt med alla delar av arrangemanget demonstrerar hur det fungerar och låter.

Ge redskapet till 8 400 personer på läktaren där nästan alla slår med klappan samtidigt – ja, då bildas det magi. Alla som var i hallen i fredags kan intyga det och det gick igenom i TV-sändningen också.

– Det var nästan overkligt. Man bara stod och njöt och jag måste påtala att Gävlepubliken verkligen ställde upp och gav järnet, säger Engwall med ett leende.

Det enkla är oftast det bästa. De flesta orkar inte sitta och applådera eller skrika en hel match, men att slå pappbiten i handen eller på benet är en annan sak. Att dessutom se 90 procent av alla veckla ut foldern och hålla upp den framför sig med Brynäsfärgerna och ordet MÅL var också effektfullt.

– Andra föreningar har ju delat ut tröjor i samma färg och det har också blivit riktigt bra. Men vi ville ha någonting annat, vi ville hitta en kombination av ljud och synintryck. Då blev det här precis det vi hade hoppats på, säger Engwall.

Även andra elitserielag har provat samma grej. Växjö har till och med gjort sitt matchprogram utformat till en sån här klappa och i basketsammanhang är det inte heller något ovanligt. Men effekten har nog aldrig varit större och bättre än den här fredagskvällen i Gävle.

Så det är inte bara Brynäs gäng på isen som gör ett lysande slutspel hittills. Lägg då till ett lagspel mellan marknads-, ekonomi- och kommunikationsdelarna i föreningen som verkligen har jobbat fram en helhetsupplevelse och inte bara gett publiken en hockeymatch att titta på.

– Det här är väl frukten av flera saker. Självklart är det sportsliga med bra och framgångsrikt spel det viktigaste för då kommer publiken. Men vi har jobbat länge, hårt och över gränserna i föreningen med den här biten som handlar om kringarrangemang, aktiviteter, teman och familjedagar. Vi var helt enkelt väl förberedda, säger Engwall.

Därför fanns det också en orgelspelande man vid namn Nils-Petter Ankarblom på plats i Brynäströja och fick gång på gång med sig publiken. Så fort han körde en slinga visades han på storbildsskärmen. Också det en succé.

– Samma där. Vi har pratat om det ett tag och nu var dags att använda sig av det. Fantastiskt bra och vilket gensvar han fick av publiken.

Så det där med att den typiska Gävlebon som går på hockey är trist, bortskämd, låter ingenting förutom lite gnäll om att det var bättre förr kan vi sudda ut nu.

Ni som har biljetter till kvällens match – det är för övrigt helt slutsålt – är verkligen att gratulera...

Mer läsning

Annons