Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

90 år med SMK Gävle

/
  • Motocrossen slog igenom på allvar efter andra världskriget. Bilden är från SMK Gävles bana i Järbo 1951.
  • Mikael Nordström tog ett flertal framskjutna placeringar i rallycross-EM i sin 500 hästkrafter starka Ford RS 200. Här tävlar han i Järvsöbacken, den 19 juli 1988.
  • När SM-deltävlingen i motocross avgjordes i Rörberg 1982, vann då 16-årige Bo Högberg det första heatet. Han gjordes sällskap på pallen av dubble världsmästaren Bengt Åberg från Bollnäs, samt Magnus Nyberg, Upplands Väsby.
  • Varg-Olle Nygren i täten före Rolf Sundberg (sedermera generalsekreterare i Svenska Motorcykelförbundet). Bilden är från tävlingen den 21 maj 1978 på Gävletravet.
  • Kurt Westlund tog sju individuella SM-guld, samt ett VM-brons, i isracing. Han har även varit ordförande i SMK Gävle, samt initiativtagare till speedwaybanan på Gävle Motorstadion.
  • Björn Sjunning, till höger på bilden, är en av de förare som tagit flest segerpokaler i rally i landet genom tiderna. Trogen följeslagare under många år har varit Christer Göransson.
  • Bosse Högberg under träning på Alderholmen. Här kördes supermotard i början på 90-talet och även enduro-VM 1993.
  • Kenneth Leim blev världsmästare i sportvagnsracing 1977 samt 1978 och tillhörde elitskiktet på banorna världen över  i många år.
  • Ola Westlund blev svensk isracingmästare 1991 och har även vunnit lag-VM tillsammans med Posa Serenius och Stefan Svensson.
  • Bil- och motorcykeltävlingarna på Gävletravet var stora publikfester på 50-talet. Gösta Forsberg på Allard leder här sportvagnsklassen under tävlingen 1956.
  • Posa Serenius inledde sin karriär 1977 och den fortsätter än i dag. Två individuella VM-guld samt 22 SM-titlar har det blivit genom åren.
  • Bertil Eriksson, till vänster på bilden, var snabb motocrossförare under många år. Han körde även tillförlitlighet (i dag benämnd enduro). Här klappas han om av Malcolm Smith i samband med Six Days-tävlingen – lag-VM –  i Villingsberg 1966.
  • Masugnsbanan var hemma­plan för SMK Gävle under en 60-talet. Den skattade åt förgängelsen i samband med byggandet av Valbo Köpcentrum.

Flera världsmästare och en hel hoper SM-guld har det blivit med åren.

SMK Gävle är utan tvekan en av de mest framgångsrika motorsportklubbarna i vårt avlånga land.

Föreningen fyller i dagarna 90 år – en vital gamling med fokus mot framtiden.

Annons

Ett kapitel motorsporthistoria inleddes på Grand Hotell i staden den 16 april 1924. Då bildades Svenska Motorcykelklubbens Gefleborgsavdelning, ett namn som året därpå kom att ändras till Svenska Motorklubben – förkortat SMK.

Första ordföranden blev stadsarkitekt Gunnar Wetterling och redan 1925 arrangerades hela sju tävlingar för bilar och motorcyklar.

Någon permanent anläggning fanns inte vid den här tiden, men 1929 upprättades ett arrendekontrakt för 20 år gällande Kungsbergsbacken norr om Järbo. Här arrangerades i augusti samma år den första tävlingen inför 8 000 begeistrade åskådare.

Under de tre följande åren, 1930-32 avgjordes Nordiska mästerskapet i backtävling på samma plats, stora motorsport- och publikfester. Legenden Ivar "Skepparn" Skeppstedt var en av segrarna.

1933 var det premiär på Näringsbanan, belägen vid industriområdet Näringen. Tävlingsformen kallades dirt-track, en föregångare till dagens speedway.

Även travbanan kom att användas till motorcykelsport, delvis tack vare Erik Bodin. Denne var ordförande i SMK Gävle från 1928 och tillika direktör vid Gävletravet. Första tävlingen, 1934, vanns av Torsten Sjöberg från Häverödal i Roslagen, en av dåtidens storheter.

Fram till andra världskrigets utbrott 1939 fortsatte verksamheten men sedan var det stopp för all motorsport i landet. Bränsle och gummi blev en alltför stor bristvara.

Den 13 januari 1946, alltså bara ett drygt halvår efter freden, var dock SMK Gävle åter i farten med en isbanetävling på Gävletravet. På hösten samma år kördes det också dirt-track inför 4 000 personer – nytt publikrekord – på Näringsbanan.

Motorsporten var glödhet i Sverige vid den här tiden. Utöver Näringen och Travet huserade SMK Gävle även på Strömvallen och Norra IP i Sandviken. Man arrangerade tillika racerbåtstävlingar vid Nyhamn på Alderholmen. Allt som oftast agerade Gustaf Hägglund tävlingsledare.

Suget efter motorsport fortsatte att växa under det kommande decenniet. 1953 arrangerade klubben sin första Novemberkåsa med Nils Falk som tävlingsledare. Kåsan skulle sedermera bli en tradition i SMK Gävles regi, med tävlingar åren 1960, 1970, 1980, 1990, 2000 samt 2010.

Nämnde Nils Falk var för övrigt en mångsidig motorsportare. Förutom sitt engagemang i Novemberkåsan körde han också rally under många år. Två klassegrar i Monte Carlo-Rallyt, 1960-61, och lika många förstaplatser i det holländska Tulpanrallyt vittnar om att det gick undan i svängarna.

Motocrossen hade på allvar gjort sitt intåg de sista åren på 40-talet. Till en början höll SMK Gävle till i Järbo, men 1954 var det premiär på Gavlebanan i Valbo – eller Siporexgropen som den fick heta i folkmun. SM-tävlingen 1959 blev den sista i en rad av stortävlingar och vanns av Bill Nilsson före Sten "Storken" Lundin, två av sportens största genom tiderna.

Ett annat affischnamn under 50-talet var norrmannen Leif "Basse" Hveem. Eleganten från vårt västra broderland vann flera tävlingar i Gävle, såväl speedway på Näringen som långbana på Travet. "Basse" var tillsammans med bland andra Varg-Olle Nygren stora idoler under den här tiden.

På bilsidan var Erik "Ockelbo" Lundgren mannen att slå i populära Nordiska Specialklassen.

Bilsporten tog för sig allt mer efter krigsslutet. 1951 arrangerades tillförlitlighetstävlingen Florida cup, ett vandringspris som så småningom erövrades av Carl-Gunnar Hammarlund, känd för den äldre generationen genom Sveriges Bilradio.

50-talet är också synonymt med Stock-car, i ärlighetens namn mera jippo än seriös tävling. Men publiken tog det hela till hjärtat och till premiären på Näringen den 19 maj 1955 kom 9 000 för att se på när Henry Bråttom från Enskede tog segern.

Motorsporten växte i omfång även under det kommande årtiondet. Framför allt var det rally och motocross som tilldrog sig allt större intresse.

Klubben höll numera sina crosstävlingar på Masugnsbanan i Valbo (ungefär där Köpis idag är beläget) och Florida cup var en årligen återkommande begivenhet vintertid. Däremot upphörde verksamheten på Näringen några år in på 60-talet och i princip var fallet detsamma på Travet – även om SMK här gjorde ett par sporadiska återbesök två decennier senare.

En nyhet som slog igenom på allvar i början på 1960-talet var gokart. Sporten blev allt mer populär världen över och 1964 invigde SMK sin bana i Södra Åbyggeby, där bland annat blivande formel 1-föraren Ronnie Peterson var en av de deltagande förarna.

Året 1974 skrev för alltid in sig i historieböckerna. Dels tog klubben beslut om att köpa in mark vid Rörberg till ett motorstadion, dels knep SMK Gävle guldet i lag-SM för motocross.

Motorstadion växte under senare delen av 70-talet och motocrossen fick sällskap av en gokartbana 1980. Två år därpå kompletterade speedway och isracing, samt sedermera även folkrace. Officiell invigning av anläggningen skedde den 15 september 1984.

Ett 20-tal SM-tävlingar har under åren körts på Gävle Motorstadion – som det officiella namnet lyder, såväl motocross som isracing.

Kanske är ändå VM-deltävlingen i enduro i juli månad 1993 det största evenemanget i SMK Gävles historia. Start och mål var förlagt till Stortorget och sträckorna återfanns bland annat på I 14:s övningsområde samt Alderholmen.

Att lista klubbens alla storheter under 90 år är en hopplös uppgift. Men två individuella världsmästare är förstås givna:

Per-Olof "Posa" Serenius, isracing, samt

Kenneth Leim, sportvagnsracing bil.

Efter silver i VM 1982 samt 1994 tog Posa sin första titel 1995 efter en rysare i norska Hamar. Andra gången var när han vid 54 års ålder knep sitt andra VM-guld 2002.

Totalt har Posa kört 32 VM-finaler. Han har dessutom tagit 22 SM-guld och tillhör fortfarande, vid 66 fyllda, landets elitskikt inom isracing.

Kenneth Leim inledde sin karriär i början på 60-talet. Den internationella racingkarriären sköt fart ungefär tio år därefter. 1977 samt -78 vann Kenneth VM för sportbilar, en prestation som kanske inte riktigt har uppmärksammats på det sätt som den förtjänat.

En annan medaljsamlare av stora mått är Mikael Lundberg, som hittills har elva guld i backtävling för bil, vilket gör honom bäst i Sverige genom tiderna i disciplinen.

Sju SM-titlar inom isracingsporten kan Kurt Westlund visa upp. Den första togs 1969 och den sista 1978. Kurre har även ett VM-brons från 1970.

Sonen Ola Westlund vann SM 1991 och har, liksom Posa Serenius, guldmedaljer från lag-VM.

Inom motocrossen har det funnits en rad framgångsrika förare. Ett namn ur den digra högen är Karl-Gunnar Salander, med JSM-guld 1959 samt svensk lagguld 1974. "Salle" var, i likhet med Kurt Westlund, även ordförande i SMK Gävle under många år.

Bertil Eriksson, bröderna Sven och Roger Berggren samt Ove Högberg nådde även de stora framgångar. 1993 tog Mikael Litzell JSM-guld i Rörberg.

Mest framgångsrik inom crossen är nog trots allt Bosse Högberg. Segern i VM-deltävlingen i stadioncross i Indien är ett minne för livet, men Bosse har en diger meritlista i en karriär – i flera discipliner – som varat i fyra decennier. Bland annat så var han nära knyta upp svansen på fabriksförarna i enduro-VM deltävlingen 1993, på hemmaplan.

Bengt "Besse" Grönlund är en annan SMK-profil. Svensk mästare i sidvagnsklassen i roadracing – tillsammans med "Bubbas" Sjöberg 1967 samt -68 och dessutom tävlingsledare för enduro-VM -93.

Sonen Robert Grönlund vann junior-SM i enduro och ingick i det svenska Six-Days laget med segrar 1990 samt -92.

I rally är Björn Sjunning ett aktat namn och har tillhört elitskiktet från 1970 fram till dags dato. Per-Olof Flogner och Lennart Söderberg är andra storheter.

Andreas Sjölander tog SM-guld i rally 2008 och tre år därefter upprepade Martin Berglund den bedriften.

Mikael Nordström är också han en kändis i motorsportsverige, en mångsysslare som tillhört eliten i gokart, rally, rallycross samt backe sedan 60-talet. SM-guld i backe 1982 samt flera framskjutna placeringar i rallycross-EM är höjdpunkterna i karriären.

Hans "Putte" Eriksson tillhörde landets elitskikt i rallycross i början och mitten av 70-talet, innan grenen fick SM-status.

En lång rad snabba gokartåkare har även passerat revy. Pelle Nejman, Kevin Engman samt Niklas Blomqvist är tre av dessa, bröderna Henrik och Daniel Olsson två andra.

Stefan Söderberg har förutom gokart även tävlat internationellt i formel 3 samt formel Renault och i Sverige i STCC samt Carrera cup.

Tja, listan kan göras hur lång som helst...

Örjan Edlund och Hans Ädel är två eldsjälar i SMK som leder 90-årsfirandet.

– För mig är guldet i lag-SM i motocross 1974 det största, förklarar Hasse, som förutom ett eget framgångsrikt tävlande – både med motorcykel samt bil – även varit mekaniker åt Kenneth Leim under dennes mångåriga karriär.

Hans minns tillbaka på de mer en sex decenniers motorsport.

– Det finns så mycket roligt att berätta. Bland annat tiden med Kenneth i sportvagns-VM var helt fantastisk.

Örjan Edlund blev medlem 1968 och har fungerat som ordförande de senaste sju åren.

– Min vision inför framtiden är att SMK Gävle ska fortsätta vara den mångsidiga klubb som den alltid har varit – med många olika grenar. Att vi i första hand är EN klubb och inte ett antal fristående sektioner. Jag har sett som ett stort kall att hålla de olika viljorna samman, förklarar han.

Mer läsning

Annons