Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Björn gasar mot största tävlingen

Björn Sjunning körde Svenska Rallyt första gången 1978.
I helgen är det återigen dags för Gävleveteranen – med trogne vapendragaren Christer Göransson i kartläsarstolen – att delta i landets största publika sportevenemang.

Annons

– Det här ser vi fram emot. Ska bli riktigt skoj, säger de båda i en mun, dagen före avfärd (onsdag) till Värmland.

Björn och Christer ska köra i den historiska klassen, Rally Sweden Historic i en Ford Cortina Lotus från 1966.

Ett 40-tal ekipage kommer till start, bland andra norrmannen Petter Solberg i Ford Escort BDA samt regerande europamästaren Mats Myrsell, Hedemora, som rattar en Porsche 911.

Det är första gången någonsin vintertid som en historisk klass körs samtidigt med VM. Intresset är rejält uppskruvat, både vad gäller förare och publik. Totalt kör man sex sträckor, två idag fredag samt fyra under morgondagen.

Bilarna är i de flesta fall värda sin vikt i guld, men tro inte att det sparas på krutet av den anledningen. Själv gjorde paret Sjunning/Göransson en av de värre krascherna någonsin för ett år sedan – i samband med Klassiska cupen i Sundsvall.

– En jäkla resa. Körde i ett spår i vägen och bilen började klättra på snövallen. Det slutade med en rullning som hette duga. Min första vurpa på 27 år, berättar Björn.

Cortinan såg allt annat än vacker ut efteråt. Under ett helt år har mekanikern Mats Andersson kämpat för att få ordning på "skrotet".

– Ja, det har blivit en genomgripande reparation. Mycket var förstört och har fått bytas, förklarar han.

Ett problem med äldre specialbilar, som Lotus-Cortinan, är att få tag i reservdelar. Vissa detaljer har Mats fått tillverka på egen hand, men det mesta är köpt från England.

– Jag ville att bilen skulle bli original i möjligaste mån. Nu har den till exempel exakt rätt färgsättning som när den såg dagens ljus för 47 år sedan. Även innerklädsel och samtliga emblem är tidstypiska!

Motorn i bilen är på 1558 kubik och försedd med dubbla överliggande kamaxlar och dubbla Weberförgasare. Original ger den 105 hästkrafter, men är nu trimmad till mellan 155 och 160. Diffbroms är monterad som standard och även i övrigt är bilen – som legendariske Lotuskonstruktören i formel 1, Colin Chapman, låg bakom – långt före sin tid.

Första gången Björn Sjunning ställde upp till start i Svenska Rallyt var 1978, då i en Opel Kadett GTE. Bästa resultatet presterade han två år senare, även då i samma bilmodell.

– Jag blev tia totalt 1980. På den tiden omfattade rallyt flera hundra mil och var ett riktigt mandomsprov, minns Björn.

Placering den här gången?

– Vi får se. Men helt klart ska jag gasa så mycket det går!

Mer läsning

Annons