Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Enkelt och billigt – Krutcupen i ett nötskal

Racing på grus eller asfalt – för en överkomlig summa pengar. Där har ni Krutcupen i ett nötskal. På lördag är det första gången ut på Bergbybanan i Vendel.

Annons

Biltävlingar i dess olika former tenderar att bli alltmer invecklade och dyra att utöva. Klivet in i sporten är ofta stort att ta för en nybörjare.

Krutcupen är en variant på enkel bilsport, där gemene man – utan tjock plånbok – kan vara med och "rejsa". Tredje året växer man sig allt starkare och sprider verksamheten till flera banor.

– Du kan tävla med en standardbil och ändå göra bra resultat. Den här tävlingsformen bygger på att det ska vara enkelt och billigt att utöva bilsport, berättar Hans Söderström i cupledningen.

Grustävlingarna har hittills körts vid Sundsta utanför Norrtälje, samt på Ticksta motorstadion vid Rö (Rimbo).

Asfaltcupen har avgjorts på Mitt-Sverige-banan utanför Härnösand samt Sala Racingpark. Man ska även köra vid Lunda motorsportområde utanför Alunda om 1,5 vecka.

Men först står alltså Bergbybanan på tur. På lördag går startskottet för den första tävlingen i Vendel.

I Krutcupen delar flera förare på samma bil. Loppen varar oftast fyra till sex timmar, ibland med uppehåll, ibland non-stop.

– Vi varierar upplägget beroende på de förutsättningar som råder vid varje enskild bana. På Bergbybanan till exempel så kör vi fyra entimmesrace, fortsätter Hans Söderström.

Det gäller att tillryggalägga så många varv som möjligt. Tidtagningen sker med hjälp av transpondersystem.

Det tekniska regelverket är enkelt. Inga förstärkningar i fram på bilen tillåts i syfte att avskräcka deltagarna till närkontakt.

– Framför allt gäller det att ha en bil som håller ihop. Uppehåll i depån för reparationer kostar dyrbar tid, menar Hans Söderström.

Vill man trimma sin motor så är det okay. Störtbåge och fyrpunktsbälten är frivillig utrustning. Dock tillåts inga specialdäck, vare sig för grus, asfalt eller is.

– Renodlade Svensson-däck är det som gäller och banorna är konstruerade så att det maximalt går 60 kilometer i timmen. Då har man heller inte särskilt stor nytta av stark motor eller sofistikerad fjädring.

För att citera en viss Kajsa Warg: I Krutcupen tager man vad man haver.

– Enkel racing och racing för alla är våran paroll. Och vi har kul på våra tävlingar! avslutar Hans Söderström.

Mer läsning

Annons