Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Från svensexa till öken

Hur svårt kan det vara?

Den frågan ställer sig Sebastian Petersson, Martin Letzter och Olof Sundström.

Nu står trion här – redo för sitt livs första ökenrally.

– Utmaningen är att vi inte vet vad som väntar, säger Olof inför äventyret i Tunisien.

Annons

Det var i höstas som embryot till det slutgiltiga beslutet föddes.

Sebastian Petersson, som är född och bor i Gävle, och Olof Sundström började snacka rally – på en svensexa.

– Vi hade inte haft någon kontakt tidigare. Men min frus bror är god vän med Sebastian och på hans svensexa började jag och Sebastian att prata om rally. Vi kom fram till att det skulle vara jäkligt roligt att genomföra ett ökenrally. När jag fick veta att Sebastian hade erfarenhet av motorsport fick allt en slags seriositet, säger Olof Sundström.

Olofs vapendragare Martin Letzter kontaktades – och snart var saken klar. 8–15 mars är trion, kallad Team Weekend Warrior, på plats i Tunisien för att delta i ökenrallyt Tuareg, som de senaste åren positionerat sig som det ledande ökenrallyt efter att Dakarrallyt bytte kontinent – från Afrika till Sydamerika.

– Martin tyckte att det var en jättebra idé när jag presenterade den. Så vi köpte en bil, bokade färjebiljetter och betalade startavgiften. Då kunde ingen backa ur, säger Olof Sundström och tillägger:

– Det är alltid så vi har gjort våra grejer, eftersom vi inte orkar planera under en längre tid.

Med "vi" syftar Olof på Martin Letzter och alla upplevelser han har i bagaget tillsammans med honom. Äventyrsduon har lyckats med det ena storslagna projektet efter det andra – tack vare orädsla, uthållighet och inte minst en vilja av stål.

Exempelvis blev duon i maj 2006 första svenskar att åka skidor nedför Mount Everest och senare samma år först i världen med att åka skidor nedför samtliga berg som ingår i de så kallade Seven Summits (de högsta bergstopparna i de sju världsdelarna). Samtidigt blev de först i Sverige med att genomföra Seven Summits.

Olof och Martin, som båda är födda och bor i Stockholm där de gått gymnasiet och spelat rugby ihop, står nu redo inför nästa projekt.

Med på resan finns alltså Sebastian Petersson, som bland annat har genomfört världens tuffaste motorbåtstävling – Round Britain Powerboat Race.

Det tackar Olof och Martin för.

– Nu är sanningen den här, att det är bara Sebastian som kan köra bil överhuvudtaget. Jag och Martin kan gasa, växla och bromsa. Och att krascha bilar är vi jätteduktiga på, säger Olof, som dock kommer att få sin tid bakom ratten – liksom Martin.

Sebastian, känns det tryggt att du kommer att ha med dig Olof och Martin?

– Ja, det tycker jag. De har andra kvalitéer än just körningen kanske.

Det skrattas högt.

– När det kommer till uthållighet är jag och Olof väldigt duktiga. Det kommer att bli en omställning, att sätta sig i den där bilen och vara väldigt fastspänd och skumpa runt i sex-åtta timmar om dagen. Man kommer nog att känna sig ganska sliten de första dagarna, säger Martin Letzter och fortsätter:

– Det kommer att bli lite som en klättringsexpedition, med lite sömn och mycket servicearbete. Det gäller att hålla sig i skinnet och inte göra några misstag.

Avresan mot Tunisien sker lördagen den 2 mars. Totalt kommer runt 200 fordon av olika slag att vara på plats, och tävlingen består av åtta etapper.

– Det kommer att landa på någonstans mellan 40 och 50 mil per dag, säger Sebastian Petersson.

Team Weekend Warrior finns med i amatörklassen – och slutresultatet är inte det viktigaste.

– Vi vill visa att det här går att genomföra med en liten budget. Vem som helst kan köra rally, hur svårt kan det vara? Det är vårt motto. I stället för att vänta på förutsättningar och tillfällen man kanske aldrig kommer att få, vill vi med det här motivera allmänheten att försöka flytta fram sina gränser och förverkliga sina drömmar, säger Sebastian Petersson.

Miljön blir en utmaning i sig.

– Vi har ingen aning om hur man hittar bland sanddyner. Och hur ser en sanddynskarta ut? frågar sig Sebastian.

Ni kanske kommer att köra vilse fullständigt.

– Det kommer vi garanterat att göra, minst ett par gånger, konstaterar Olof.

– Nödraketer måste finnas med i utrustningen, så tävlingsledningen har väl tänkt att någon kommer att köra vilse, säger Sebastian.

Sporten bjuds på en åktur – först visar Sebastian Petersson vad bilen går för och sedan tar Olof Sundström plats bakom ratten i den Mitsubishi Pajero som köptes som standardbil men sedan har byggts om. Sebastian har på eget bevåg förvandlat den grå färgen till limegrön.

– Färgvalet blev en överraskning. Olof och Martin hade ingen aning innan de kom hit i dag, säger Sebastian och sneglar mot sina kamrater som ser belåtna ut.

– Vi kommer att synas bra, konstaterar Olof.

En skalstol med fyrpunktsbälte ger långt ifrån den bästa komforten, men hästkrafterna värmer bröstkorgen när Olof drar iväg – och det är en häftig känsla.

Det är bra tryck i motorn.

– Visst! Det ska vara tryck i grejerna. Men jag tycker faktiskt att det låter ännu skönare utifrån, säger Olof och tillägger:

– Jag måste ta med mig grabben på en sväng, han kommer att älska den här bilen.

"Grabben" är hans son Thor, som är ett och ett halvt år gammal. Han har redan fått uppleva en del äventyr ihop med Olof och mamma Petra, som är född i Gävle – för knappt ett år sedan var Thor med på resan längs Coloradofloden, från källan i Klippiga bergen till mynningen i Mexiko, 250 mil bort.

– Jag tycker inte att man ska leta begränsningar hos sig själv. Jag gillar att göra saker jag inte har gjort förut, det är jättehäftigt. Och utmaningen inför ökenrallyt är att vi inte vet vad som väntar, säger Olof Sundström.

Frågan är också vem som får mest tid bakom ratten i ökenrallyt...

– Vi får köra sten, sax, påse varje morgon, säger Martin Letzter och skrattar.

Mer läsning

Annons