Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu är det dags – efter flera månaders väntan

Nya växellådan sitter på plats och nu blir det åka av i Vinterpokalen!
– Målet är topp 5 – fast ännu lite högre, säger Kim Nilsson.

Annons

I fjol höll Skutskärsföraren Kim Nilsson sjunde plats i klassen Trimmat tvåhjulsdrivet i SM-rallyt i Sandviken. Men på den tredje sträckan pajade inre medbringaren i växellådan och han tvingades bryta.

Fortsättningen av vintern bjöd på ömsom ris och ros.

En andraplats i Gestrikekannan – efter omöjlige Tobias Söderqvist – följdes av ännu en bruten tävling i Lima. Då ledde Kim halvvägs in på slutsträckan när växellådan sprack, fästet gick av och grenröret gick sönder. Återigen fick han parkera ekipaget.

– Då fattade jag ett beslut. Lådan skulle bytas mot en som garanterat höll ihop, berättar Kim.

Valet föll på en sekventiell Tractive-låda. Dyra saker. Komplett med nya drivaxlar, koppling samt svänghjul hamnade prispallen på i runda slängar 150 tusen. En ekonomisk uppoffring som fordrade en paus i tävlandet i nästan tio månader.

Efter fem år av mekande är Kims Golf nu fulländad (i den mån en rallybil någonsin blir detta). Etanolmotorn utvecklar runt 230-240 hästkrafter (208 på drivhjulen).

Tillsammans med den nya växellådan rattar nu Kim en veritabel värsting.

– Nu är det upp till mig att leverera. Och jag är rejält taggad inför SM på hemmaplan, fortsätter han.

28-årige Kim inledde sin karriär för sju år sedan. Sedan 2010 har han Lars-Olof "Lollo" Persson från Järbo som codriver.

På frågan om vilken placering som ska till för att bli nöjd svävar Kim en aning på målet.

– Spontant svarar jag en placering bland de fem bästa. Men innerst inne är nog målsättningen att ta en plats på pallen...

Blir det fortsatt satsning på SM senare i år?

– Andra deltävlingen körs i Östersund om tre veckor och dit vill jag också. Därefter får vi ta ett beslut, det handlar om pengar. Jag har inte lika stor rutin på grus som på snö och is, men å andra sidan är däckskostnaden lägre på sommarhalvåret. Visst vill jag fullfölja hela SM-säsongen.

Mer läsning

Annons