Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu kommer eliten till Tierp Arena

284 team finns i helgen på plats för att delta i Sweden Internationals.
Tävlingen inleddes under gårdagen med kval för supportklasserna och idag ska de stora elefanterna gå igång.

Annons

Det handlar om årets andra deltävling i EM – av totalt sex. Samtliga förare i elitskiktet finns på plats för att kriga om placeringar och poäng på Europas förnämsta anläggning för dragracing.

Ifjol kom 28 000 betalande åskådare på de fyra tävlingsdagarna. Tävlingen blev en prima succé och avgjordes i perfekt väderlek.

”Värstingklassen” heter Top Fuel Dragster. Motorerna drivs med nitrometan och producerar en bit över 7 000 hästkrafter.

Bilarna accelererar från stillastående till 500 kilometer i timmen på ofattbara fem sekunder. Ljudet är öronbedövande.

Tolv ekipage kommer till start i klassen, däribland en trio från Sverige som består av Håkan Fällström från Härnösand, Mikael Kågered, Linköping, samt Patrik Pers, Rönninge. Kågered är den klart snabbaste blågula föraren med 4,80 sekunder som personbästa.

I Top Methanol Funny Car är Ulf Leanders från Alfta en given förhandsfavorit. Hälsingen håller europarekordet med 5,687 sekunder, satt i Santa Pod i september 2009.

Gävlebon Mikael Larsson är precis vad han själv sa i onsdagens reportage på sporten – en underdog. Men han ska likväl inte räknas bort. Dragracing är inte en förutsägbar disciplin inom motorsporten...

Övriga två bilklasser i EM är Pro Stock samt Pro Modified med tolv respektive 29 förare på plats i Tierp. Jimmy Ålund, Norrköping, är regerande mästare i Pro Stock, medan Michael Gullqvist från Hässelby håller titeln i Pro Modified – som även kör om SM i helgen (årets andra deltävling).

Gullqvist har för vana att göra upp med Johan Lindberg från Upplands Väsby om EM- och SM-titlar. Men klassen har ett flertal presumtiva finalkandidater, bland annat Mats Eriksson, Borlänge och Martin Lundkvist från Åhus.

I SM ingår också Competition Eliminator, Stock/Super Stock samt Junior Dragster.

Övriga klasser körs i EDRS-serien. Super Competition innehåller bland totalt 30 förare, varav tre från Gästrikland. Janne Selinder och Tommy Thörnqvist är båda hemmahörande i Gävle. Jussi Piippolainen bor i Skutskär.

Även i Super Gas återfinns tre lokala åkare att hålla tummarna för – Bosse Hall, Gävle, Kent Elofsson, Gävle samt Roger Forsström från Kungsgården.

Sweden Internationals omfattar tre motorcyklar i EM-delen – Top Fuel Bike, Super Twin Bike samt Pro Stock Bike.

EDRS-serien kompletterar med Super Comp Bike och Super Gas Bike. Anders Black, Gävle, Roberth Häggblom, Älvkarleby samt Niclas Johansson, Torsåker, prövar lyckan bland de förstnämnda.

Tommie Johansson, Gävle och Emil Östlund från Valbo, tävlar i Super Gas Bike.

Idag och imorgon, lördag, avgörs kvalkörningar från tidig förmiddag och nio timmar framåt.

Finalpasset, elimineringarna, körs på söndag.

Mer läsning

Annons