Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stadsbuden fixade allt

Annons

I dag heter de DHL Express, JetPak och mycket annat. Budbilarna pilar omkring i stan med sina leveranser, men chaufförernas repertoar förefaller en aning begränsad. Åka med paket från en adress till en annan, vad kräver det av sin man?

Annat var det på stadsbudens tid för sådär 100 år sedan. Visst hände det att även de hoppade upp på sin vagn, smackade åt Brunte och levererade paket eller andra försändelser, men de hade ett mycket bredare register.

• De höll vakt.

• De sålde biljetter.

• De satte upp reklamaffischer.

• De hade en uppsättning bårar och bar sjuka när det behövdes. Döda också.

• De klarade tunga frakter, sånt som man numera anlitar åkerier för.

Och så vidare. Det var inte mycket som ett stadsbud inte åtog sig, och även om det alltid handlade om att springa ärenden åt andra så lyckades kåren skapa en image av trollkarlar som kunde fixa allt.

Stadsbud fanns i alla städer med självaktning, och i Gävle öppnades det första stadsbudskontoret redan på 1880-talet. En av ägarna hoppade dock av och startade eget, och den nya firman fick namnet Nya Stadsbudskontoret.

Följden av det blev att den ursprungliga firman bytte namn till Gamla Stadsbudskontoret, och det gjorde det ju i alla fall lätt för kunderna att hålla isär företagen.

Tydligen var Gamla Stadsbudskontoret bäst, för det är det företaget som man kunnat följa genom historien. 1921 köpte man in den första lastbilen, och det visade sig vara ett så lyckat inköp att det blev nya bilaffärer i takt med att intäkterna tillät (en ny lastbil kostade väldigt mycket pengar).

Och investeringarna betalade sig. Affärerna gick så bra att företaget 1936 tillät sig att bygga ett nytt garage för 15 bilar i kvarteret söder om Brunnsgatan mellan Muréngatan och Södra Centralgatan. Ovanpå den västra delen av garaget byggde man en övervåning som användes som lager och möbelförvaring.

År 1939 bytte företaget namn igen, nu till Gefle Stadsbuds & Expressförening, och verksamheten rullade på i ytterligare kanske ett tiotal år innan tiderna förändrades och företagets tjänster inte längre var så efterfrågade.

Garaget som var stadsbudens stolthet, det revs också med tiden. På tomten byggdes bostadshus.

Annons