Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Stående ovationer för Benny Andersson och den nutida svenska körmusiken

MUSIK: Camilla Dal ser Gustaf Sjökvists kammarkör och Benny Andersson i Gävle konserthus.

Den röda mattan i foajén välkomnade en stor och förväntansfull publik till fredagens konsert med Gustaf Sjökvists kammarkör och Benny Andersson. Det blev en helkväll med högklassig körmusik, förnämligt dirigerad och presenterad av Cecilia Rydinger Alin. Det varierade programmet hölls samman av körens musikaliska känsla, stora skicklighet och fantastiska klang. Kören, detta fantastiska instrument, sjöng helt utan noter, mestadels a capella.

Nutida musik är körens signum och konsertens första del gav prov på svensk körmusik från 1900-talets andra hälft och framåt. Bara alltför sällan får vi höra musik av svenska tonsättare från den epoken, inte minst de tonsättare som ingick i den onödigt förkättrade Måndagsgruppen. Här gör kören en stor gärning som kulturbärare. Fler borde ta efter, inte minst orkestrar.

Konserten inleddes med Sven-Eric Johanssons fina tonsättning av Karlfeldts dikt ”Psaltare och lyra”. Längre fram fick vi höra Ingvar Lidholms profilverk ”De profundis”. Det är ett konstnärligt mästarstycke med sakral äkthet, där stämmor rör sig i raffinerade skikt för att samlas i rent elektrisk intensitet.

Vi fick också höra några romantiska verk, där Sven-David Sandströms dynamiska och uppfriskande Psalm 139 och Anna Cederberg-Orretegs tonsättning av Tranströmers ”Minnena ser mig” skapade en förtätad stämning som gjorde mig klarvaken och lugn på samma gång.

Läs mer: Intervju med Benny Andersson inför Gävlebesöket

På temat natur bjöds klassikern ”Kung Liljekonvalj” av David Wikander, text Fröding. Samiskt färgade ”Biegga luohte” av Jan Sandström är en rytmisk jojk på text av prästen Johan Märak. Ulf Hedbjörk stod för den medryckande solojojken.

Konsertens första del bjöd alltså körmusik med avancerad stämföring och klanger. Efter paus tog Benny Andersson plats vid flygeln och fokus hamnade helt naturligt mer på texterna och det samlat melodiska i hans musik. Han är, som Cecilia Rydinger Alin påpekade, en framstående melodiker. Det har han blivit genom att växa upp i en tillåtande atmosfär och genom att öva och nöta mycket, menade han. Talang tror han inte så mycket på.

Vi fick höra välkända stycken ur musikalerna ”Chess” och ”Kristina från Duvemåla”, där starka ”De flyendes kör” gav konserten dagsaktuell udd. Vidare tonsatta dikter av Ylva Eggehorn, bland annat titelspåret från skivan, Kärlekens tid. Vidare Kristina Lugns mycket vackra ”En skrift i snön” och bröllopsvisan ”Vilar glad. I din famn”. Text och melodi passar som hand i handske. En liten allsångsutflykt hanns också med, ”Thank you for the music”.

MUSIK

Kärlekens Tid och annan körmusik

Gävle konserthus, 23/9

Gustaf Sjökvists kammarkör med Benny Andersson

Dirigent Cecilia Rydinger Alin

Klaviaturer Göran Arnberg