Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Staffan har varit utan A-kassa i fem månader

Efter fem månader i arbetslöshetskön har Staffan Jonsson fortfarande inte fått någon ersättning från A-kassan. Utbetalningarna dröjer eftersom hans tidigare arbetsgivare inte lyckats fylla i ett korrekt intyg.
– Jag känner mig helt bortglömd, säger Staffan Jonsson

Annons

Han lämnade jobbet på Berggrenska gården i Gävle den sista januari, uppsagd på grund av arbetsbrist. Dagen efter anmälde han sig på arbetsförmedlingen och fick ett arbetsgivarintyg som hans tidigare arbetsgivare skulle fylla i. Sedan skulle ersättningen betalas ut.

Men det första arbetsgivarintyget blev inte korrekt. A-kassan begärde ett nytt intyg som också det var felaktigt ifyllt. Efter ett tredje misslyckat försök vände sig Staffan Jonsson till Hotell- och Restauranganställdas förbund i Gävle. De lovade att hjälpa honom, men den som hade hand om hans ärende insjuknade och fallet glömdes bort.

– Jag har säkert ringt A-kassan och facket 30-40 gånger, säger Staffan Jonsson.

Han stötte på igen och nu, efter nästan fem månader har arbetsgivaren fått ett brev från facket där de kräver ett nytt intyg. Annars går facket vidare med juridiska åtgärder.

– Jag förstår inte varför det ska vara ett problem egentligen, säger Staffan Jonsson.

Familjens ekonomi har tagit rejält stryk i väntan på ersättningen. Räkningarna har hopat sig och familjen har haft svårt att betala hyran i tid. Nu har han också fått en betalningsanmärkning.

– Det har förstört mycket. Det känns som att man blir helt nonchalerad, säger Staffan Jonsson.

Nu har han fått ett jobb över sommaren och kan hämta igen ekonomin något. Men ersättningen från A-kassan har han ännu inte sett röken av.

Och han är långt ifrån ensam om problem med arbetsgivarintyget. Över 80 procent av de arbetslösa i Hotell- och Restaurangfackets A-kassa får vänta på ersättning därför att intyget är felaktigt ifyllt. Staffan Jonssons bekymmer är ett extremfall men många kan få vänta i månader på sina pengar.

– Det är ett jätteproblem, och det är inte medlemmarnas fel, säger Anna-Lena Lundh, chef på A-kassan.

För andra A-kassor är intyget sällan ett problem, men för hotell- och restaurangbranschen, med många små arbetsgivare, är det ett stort bekymmer. Och det är de arbetslösa som drabbas.

– Det är bedrövligt. Jag tycker att det är superkrångligt, säger Thomas Källberg, Staffan Jonssons tidigare arbetsgivare. Tre gånger har han försökt att få till ett korrekt arbetsgivarintyg, utan att lyckas. A-kassan har hela tiden begärt in fler uppgifter. Nu har företaget anlitat en professionell revisor för ett fjärde försök.

– Vi vill ju mer än någon annan att han ska ha sina pengar, säger Thomas Källberg.

Anna-Lena Lundh befarar dessutom att det kommer att bli ännu krångligare, när nya regler träder i kraft vid halvårsskiftet. Då är det ännu fler uppgifter som ska finnas i intyget för att kassan ska kunna betala ut pengar.

– Tyvärr tror jag att det blir längre handläggningstider, säger Anna-Lena Lundh.