Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

STCC - rafflande racing på turné

Svensk racing i dag håller väldigt hög klass med täta race och flera hårdsatsande team i kungaklassen STCC.

Annons

En racingklass som utmärker sig med ett tydligt miljötänkande. Flera team satsar på att ha en miljöimage genom att köra på biodrivmedel eller hämta annan teknik från miljöbilar. Vi har pratat med tävlingsföraren Thed Björk som tippar årets segrare.

Racing är en tekniksport där utrustning och erfarenhet spelar en avgörande roll. Det är också en kringresande upplevelseindustri där man som besökare får vara med om flera olika tävlingar under en helg. Mer som femdagarsorientering än femkamp då det hela tiden är en tävling i samma gren.

Höjdpunkterna är de två finalerna i STCC där den sista avslutar tävlingshelgen. STCC står för Swedish Touring Car Championship och innebär att man tävlar med bilar som är kraftigt ombyggda standardbilar men med ett utseende som gör det lätt för publiken att känna igen sig och hålla på sitt märke. Inte mindre än elva olika bilmärken är med och slåss om titeln. Det innebär också att det körs med både framhjulsdrivna och bakhjulsdrivna bilar.

En som kan STCC utan och innan är Thed Björk som har kört för både Audi, BMW och Honda. Han vann serien 2006 i en Audi och i år kör han BMW för teamet Flash Engineering.

– Det känns som att jag hittat hem, säger Thed som trivs utmärkt i teamet och med den bakhjulsdrivna BMW:n.

– Det är en annan sak att köra bakhjulsdrivet, tillägger han. Här styr man med både gas och ratt. En duktig förare kan utnyttja bilens egenskaper mer.

– En framhjulsdriven bil måste vara perfekt inställd för att gå bra, säger han.

När jag frågar varför han sökt sig till just STCC tvekar han inte en sekund.

– Det är den i särklass mest seriösa racingsatsningen i Sverige och det är jättetufft att vinna.

En racingförare vill alltså ha tuff konkurrens – men hur viktigt är det med mycket publik?

– Publiken är alltid en kul inramning till racet. Men i själva tävlingen har jag fullt fokus på banan och konkurrenterna. Då märker jag inte vad som händer runt banan, svarar Thed.

Ett bra självförtroende är också viktigt för en racingförare så svaret på min fråga om vem som tar hem mästerskapet 2009 kommer blixtsnabbt.

–  Det gör ju jag.

–  Visst, det finns några konkurrenter som är vassare än andra och det är bland andra Robert Dahlgren, som kör Volvo, och Richard Göransson, som kör BMW för ett konkurrerande team, tillägger han.

Bästa racingminnet då?

–  Det avgörande loppet 2006 då jag säkrade titeln, svarar Thed efter att ha tänkt efter lite.