Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Studenterna finns på internet

Annons

En framsynt högskoleledning borde ögonaböj vässa kompetensen i användandet av sociala medier, skriver Lasse Ekstrand

När jag hade tagit studenten vid Sandvikens Högre Allmänna Läroverk, begav jag mig till universitetet. Jag skulle, som det hette på den tiden, ligga i  Uppsala. Det var då det, så man gjorde.

Färsk statistik visar att 41 procent av HiG:s studenter läser på distans. 50 procent av studenterna vid Avdelningen för ekonomi gör likaledes. Och tendensen är tydlig, för att inte säga järnhård: morgondagens student dyker inte upp på campus. Morgondagens student finns på nätet; det är där allt sker. Kunskapsutveckling och socialt nätverkande.

Men fortfarande är det som om en gammal tankefigur spökar hos de utbildningsansvariga. Det som i dag inte görs på campus, och då i form av olika, nätbaserade undervisningsformer, betraktas som ingenting annat än ett komplement till den ordinarie campusundervisningen. Det är där den riktiga undervisningen sker. Man behöver därför inte ägna så mycket energi eller kreativ möda åt att fundera över hur utveckla det som sker på nätet. Det är en ren distributionshistoria och inget annat; behöver inte tas riktigt på allvar.

Och detta med sociala medier, Facebook framförallt, värjer man sig mot. I en nyligen framlagd rapport om IT-verksamheten – själva ordet känns för övrigt antikverat, förutom att teknologifixeringen är markant - på högskolan nämns överhuvudtaget inte fenomenet.

2012 förutspås en demografisk dipp. Det kommer att bli mycket hård konkurrens om studenterna. Och varför skulle de då välja HiG; för dess vackra campus skull? Men redan i dag väljer ju fyra av tio studenter bort samma campus.

En framsynt högskoleledning borde därför ögonaböj vässa kompetensen i användandet av sociala medier. Så att vi 2012 stolt skulle kunna säga: vi är bäst på detta. Det skulle locka morgondagens student att välja Gävle – den virtuella högskolan.

Radikalt ändrade förutsättningar, genom den snabba teknikutvecklingen, för att bedriva högskoleutbildning; krympande ungdomsgrupper; skärpt konkurrens… Hur tänker högskolans ledning om detta? Vilka hotbilder ser man? Möjligheter? I den nämnda rapporten – som framtagits på uppdrag av ledningen - finns därvidlag ingenting att hämta. Den blickar inåt mot organisationen, sitter dessutom fast i ett användarfientligt IT-tänkande. Medan den nätifierade verkligheten fortsätter att rusa förbi, innan bläcket ens hunnit torka.

 Lasse Ekstrand

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons