Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Supermiljöbilen inget för Svensson...

V60 plug in hybrid är den mest avancerade bil som Volvo någonsin byggt. En smart lyxbil med en prislapp på 560 000 kronor.

– En bil för företagets vd eller ett bolag med en tydlig miljöprofil där man tillåter den allra senaste tekniken även för annan personal, förklarar Bo Larsen presschef på Volvo personvagnar.

Volvo har lagt sin presentation på hemmaplan i Jämtland. Under tre veckor kommer motorjournalister från hela världen att få bekanta sig med den nya volvon

Det är lika bra att säga det med en gång. Nya V60 plug in hybrid kommer aldrig att bli en Svenssonbil!

I Sverige har det hittills sålts 300 bilar av en produktion som i år som kommer att ligga på 1 000 bilar. Den svenska tilldelningen är redan slutsåld och ytterligare bilar ska tillverkas. Det talas en produktion av 5 000 bilar årligen de kommande åren. Vid sidan av Sverige är det Holland som har visat störst intresse för Volvo supermiljöbil.

Som företagsbil går den att räkna hem, enligt Volvo. Förutom skattefrihet i fem år och supermiljöpremien på 40 000 kronor så ingår också en lägre förmånsskatt. Den är 40 procent lägre än jämförelsebilen, en Volvo V60 AWD D5. Lägg därtill en lägre bränsleförbrukning.

Det är 20 grader kallt och hur vi än försökte gick det inte ens komma i närheten av den förbrukning på 0,19 liter per mil som Volvo uppger. Det blev drygt 0,6 liter per mil. Förklaringen är att vi aldrig kunde utnyttja elenergin.

– Tyvärr är det för kallt. För att tekniken ska fungera är 15 minusgrader den lägsta gränsen, förklarar Volvos Per-Arne Rheinholdsson huvudansvarig för den nya tekniken.

Och när blir man vinnare?

– I städer med mycket start och stopp. Självklart när temperaturen är en annan, nuvarande kyla är inte vidare optimalt, fortsätter Reinholdsson.

Dag två når temperaturen upp till minus tio grader och då kunde vi äntligen köra på ren el en kortare stund. När temperaturen ligger på plus så kan man pressa upp den i 120 km/tim med enbart elddrift, men då minskas förstås körsträckan.

Plug in hybrid innebär att bilen kan laddas med vanlig el och sedan köras i fem mil. Det behövs ett eluttag på minst 10 ampere och en laddtid på mellan 3 och 7,5 timmar beroende på hur mycket energi som finns kvar i batteriet.

En dieselmotor driver framhjulen och en elmotor ger kraft på bakhjulen. Elmotorn får kraft från ett litium jonbatteri som är placerad mellan baksätet och under golvet i bagageutrymmet. Med hjälp av tre körlägen kan man välja mellan ren elkörning eller blandad el och dieselmotor. I powerläget då el och förbränningsmotor ger full kraft förvandlas den till rena racermaskinen, 0-100 km/tim går på knappt 6 sekunder, dessutom med fyrhjulsdrift.

Batteriet tillverkas i Sydkorea och kostar cirka 100 000 kronor. Volvo har åtta års garanti på batteriet och förhoppningsvis ska det leva ännu längre.

Vattenfall har varit med och finansierat nya V60 plug in hybrid. I framtidsvisionen kommer en köpare av bilen också erbjudas att köpa solpaneler för att kunna ladda miljövänligt. Kunderna erbjuds redan nu ett så kallat hälsotest av det egna elsystemet hemma. Dessutom fri service i 3 år och vinterhjul på fälg utan kostnad.

Hur är den då att köra?

Viktökningen med den nya tekniken är 300 kilo och det känns när man kör den två ton tunga bilen. Ungefär som i gamla tider då man lade in en sandsäckar i bilarna för att minska sladdförmågan. När det till slut släpper så tar Volvos antisladdsystem över så någon oro behöver man aldrig känna.

Den är inte lika mjuk i väghållningen som den vanliga V60. Samtidigt ändras också karaktären när man trycker in powerläget och får hjälp med drivningen bak. Då blir den mer lik en bakhjulsdriven BMW.

Om Volvo lyckas med försäljningen håller man dörren öppen för att använda tekniken i andra bilmodeller.

Ola Thelberg