Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Sverige skannas från luften

Lantmäteriet har fått i uppdrag att laserskanna hela Sverige.
Projektet kostar cirka 250 miljoner kronor och ska pågå i sju år.
– Det innebär mycket jobb för oss. Tio personer kommer att jobba med det här på heltid, säger affärsutvecklare Gunnar Lysell.

Annons

Om klimatförändringarna gör att vattennivån stiger kommer Sverige att drabbas på olika sätt. Det har den statliga klimat- och sårbarhetsutredningen kommit fram till.

Men exakt vilka konsekvenserna kan bli är oklart. Den geografiska information som finns tillgänglig räcker inte för att göra detaljerade simuleringar av översvämningar.

– Vi behöver en ny höjdmodell. Med dagens kartor kan felet bli uppemot fyra meter, genom att mäta med laser får vi en noggrannhet på två decimeter i öppen terräng, säger Gunnar Lysell.

Lantmäteriet fotograferar regelbundet Sverige med digitalkameror från flygplan. Men för att laserskanna krävs en helt annan kompetens som Lantmäteriet har köpt från Norge.

– Det finns inget företag i Sverige som kan göra det här. Vi har träffat avtal med det norska företaget Blom, säger Gunnar Lysell.

Den 1 juli sätter arbetet i gång. Med två till fyra flygplan i luften under sommarhalvåret räknar företaget att det tar fyra år att skanna av Sveriges yta.

– För att fotografera krävs dagsljus. Men laserskannern skickar iväg en energipuls som studsar tillbaks till flygplanet vilket gör att man kan skanna även i mörker, säger Gunnar Lysell.

Skanningen kommer att ge miljarder mätpunkter. Lantmäteriets uppgift blir att sammanställa all information så att den går att använda.

– Huvudsyftet är att skapa modeller för att se hur vattnet breder ut sig i landskapet beroende på hur mycket vattennivån stiger. Men informationen kommer även att kunna användas i flera andra sammanhang, exempelvis inom skogsbruket eller vid vägbyggen, säger Gunnar Lysell.