Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svettig boxning bra träning

/
  • Jag håller en mits i varje hand, sen ska Johanna slå allt vad hon kan mot dem. Jag måste hålla emot och därför blir det bra träning för oss båda.
  • Jag är helt slut efter halva passet. Min kollega gör sitt bästa för att peppa mig och uppmaningarna hjälper lite men när bränslet är slut så är det.
  • Som sagt. Det var tungt. Här stod Johanna med sin rygg mot mig och slog armarna bakåt på mitsarna som jag höll vid hennes lår.
  • Med lätt böjda ben och rörliga fötter slår jag underifrån. En uppercut.

Ki är japanska och betyder kraft, livskraft. Något det inte fanns en gnutta kvar av efter ett pass Ki-box på Friskis och Svettis.

Annons

Jag höll på att svimma när jag hörde att passet var 90 minuter långt. Jag tittade på min kollega Johanna som såg lika skräckslagen ut som jag kände mig. Vi skulle prova på Ki-box – en träningsform utifrån olika slagtekniker med handskar och mitsar – de blå fyrkantiga kuddarna som man slår mot.

Vi började med en uppvärmning i äkta Friskisanda vilket innebär jympa med lite kampsportinfluenser. Därefter är det dags att para ihop oss två och två. Om någon är ensam så finns en extra instruktör på plats så att alla alltid kan vara med.

Vi börjar boxas. Rakt på, underifrån och åt sidan. Övningarna har självklart andra, mer tuffa namn men de skulle bara den insatta förstå så jag skippar dem.

Efter uppvärmningen känner både jag och Johanna av träningen och fotograf Gun skrattar gott över hur klena vi är. Det har gått 20 minuter och vi har redan börjat snegla på klockan, men det är inget instruktören bryr sig om. Vi fortsätter med att knäa, sparka och slåss och i samband med styrketräning, armhävningar, situps med mera, arbetar vi upp flåset rejält. I samtliga övningar ska vi ha lätt böjda knän och fötterna ska hela tiden vara rörliga. Jag står nästan på tå på min högra fot när jag tar i och boxar på mitsen som min kollega håller snett framför, till höger om mig.

Träningen är något ensidig i sin utövning men samtidigt väldigt allsidig. Konditionen får sig en riktig utmaning samtidigt som det känns att jag tränar varenda liten fiber i min kropp. Mjölksyran är ett faktum redan efter halva passet.

I programmet står det att passet avslutas med meditativ Qigong. Efter att ha flåsats och kämpat till musik som får en att se rött så känns det lite udda att ställa sig i Qigong-ställning för att andas in djupa andetag och finna ro. Det är skönt, men att kalla det Qigong vet jag inte om det är rätt. Ja, om man inte anser att några tända ljus och lugn musik är Qigong.

Stämningen är som sagt inte direkt avslappnad, någon reser sig och smäller igen dörren när de går och när vi äntligen ska lägga oss på golvet upptäcker jag att det är iskallt. När jag ligger och fryser tänker jag att det hade det räckt med 60 minuters boxning med en vanlig avslappning på slutet.

Det känns mest som Friskis har slängt in Qigong på schemat eftersom det är modernt med österländsk träning nuförtiden.

Mer läsning

Annons