Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ta en tidigare buss bara

Annons

I din insändare redogör du för dina dagliga resor och hur du upplever dem. Jag kan bara beklaga att du inte är helt nöjd och gör här ett försök att förklara hur det ligger till.

En av de saker som du inte är nöjd med är storleken på våra bussar. Vi använder 45 bussar för att köra stadsbussarna i Gävle, dit hör bland annat stomlinjerna 1 och 2. Och 45 bussar är just vad Gävle kommun har beställt för denna trafik. Av dessa 45 bussar är fem ledbussar, åtta så kallade boggibussar och 32 vanliga stadsbussar, de du kallar för ”de små stadsbussarna”. En vanlig stadsbuss har 35 sittplatser och är även godkänd för cirka 40–45 stående. En boggibuss har 51 sittplatser och är även godkänd för cirka 36 stående. Våra ledbussar har 45 eller 53 sittplatser och är även godkända för 65 eller 46 stående. Detta innebär att det i en vanlig stadsbuss kan vara 75–80 resenärer i bussen, i en boggibuss 87–90 och i en ledbuss mellan 99 och 110 resenärer ombord samtidigt. På linje 1 använder vi normalt fyra ledbussar och nio boggibussar, på linje 12 en ledbuss och ett antal vanliga stadsbussar. På övriga stadslinjer använder vi vanliga stadsbussar.

Även om det är både vår, Gävle kommuns och X-Trafiks ambition att så få som möjligt ska behöva stå i bussen är det i stadstrafik nödvändigt under de perioder under dagen då flest åker. Notera också att bussar som används i stadstrafik, dit både stomlinje 1 och 2 hör, är godkända för många stående passagerare. Men det ligger ett stort ansvar på föraren att anpassa körningen efter hur många som är ombord och efter hur många som står i bussen.

Sedan är det så att även om vi helst skulle köra bara med ledbussar så är det inte möjligt, varken ekonomiskt eller praktiskt. Ledbussar är betydligt dyrare än vanliga bussar och vi skulle inte få plats vid Rådhuset om det bara var ledbussar. Emellertid så tror jag att det i framtiden kan bli fler ledbussar, i alla fall på stomlinjerna.

Du skriver också att förarna ”gasar på i 70”. En buss är ett stort fordon och det kan kännas som att det går fortare än vad det gör ibland. I våra instruktioner till våra förare är vi mycket tydliga när vi talar om att det ALDRIG är tillåtet att köra för fort – inte ens för att köra in försening. Precis som du skriver går det i princip aldrig att köra in en försening och samtidigt köra tryggt och säkert. Det här vet våra förare och jag tror att alla rättar sig efter det. Om du är osäker på hur fort föraren kör, gå gärna fram och fråga. Du får svar.

I din insändare skriver du även att ”ettan går var tionde minut och tvåan går var femte minut men att du ändå inte kommer med den tvåa du tänkt ta till skolan om ettan är försenad och att du därmed kommer försent till skolan”. Det finns en enkel och bra lösning på ditt problem – ta en tidigare buss. Linje 1 går var tionde minut. Om du då tar den som går till exempel 07.40 i stället för 07.50 kommer du i tid, eller hur? Det kan det kanske vara värt att slippa komma försent till skolan?

Slutligen, om du någon dag är missnöjd med något som gäller busstrafiken i länet, även i Gävle, så skickar du ett mejl till X-Trafik på xtrafik@xtrafik.se. Då kommer det fram till alla dem som arbetar med till exempel den linjen du har synpunkter på.

Lennart Skoog

Affärsutvecklingschef, Swebus AB

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare