Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Tack för inspirationen, Beethoven!

INTERVJU: Kerstin Monk möter Gävle Symfoniorkesters huskompositör Mattias Lysell som berättar om hemligheten bakom titeln "The Ode motives".

– Skriv något som passar till Beethovens Nia!

Det var i våras som Jaime Martìn, orkesterns chefdirigent, sprang ikapp Mattias Lysell i Gävle Konserthus och bad honom skriva ett stycke som skulle kunna inleda Beethovens nionde symfoni.

Mattias hade då precis börjat jobba med sitt sjunde stora orkesterverk, det sista i hans uppdrag som huskompositör för Gävle Symfoniorkester.

Nu på fredag ges konserten, som inleds med The Ode Motives av Mattias Lysell och fortsätter med Beethovens stora symfoni, med två körer och fyra solister i den avslutande satsen i Gävle Konserthus.

Det är när Mattias Lysell berättar detta som jag fattar titeln på stycket, The Ode Motives. För den sista satsen innehåller den berömda ”Ode till glädjen”, som också blivit Europaunionens nationalhymn.

Kommer vi att höra den i din version?

– Jag smyger in den på slutet. Vi kan kanske ha frågesport och be publiken räcka upp handen om dom hör den, säger han och skrattar.

Mattias Lysell, tonsättare, huvudlärare i komponering vid Musikkonservatoriet i Falun och mentor för Vasaskolans elever på estetiska programmet, fick uppdraget 2010 att bli Composer in Residence, som titeln heter, att under tre år skriva sex stora verk för Gävle symfoniorkester.

– Det var en dröm när jag fick uppdraget. Då hade jag precis avslutat min utbildning och uppdraget har betytt allt för mig, ett drömscenario som det inte går att sätta ord på, säger Mattias och berättar att han också hunnit skriva annat, en hel del kammarmusik som uppförts i Australien. Han har också fått ett uppdrag från Kungliga Filharmonin i Stockholm att skriva en trombonkonsert, men det projektet ligger längre fram i tiden.

Det blev till slut sju verk, ett extra beställdes till orkesterns 100-årsjubileum.

Och visst kommer han att vara nervös på fredag när verket framförs för första gången. Hur kommer det att låta? Själv har han bara hört det i sitt eget huvud. Det blir något helt annat när det gestaltas av en hel orkester.

Jag undrar hur han har jobbat, själva processen?

Han har förstås lyssnat på Beethovens symfoni, det var ju den grundläggande idén. Han har lyssnat på olika teman, olika idéer, vad han kunnat ta fasta på.

– Jag har tänkt, om jag hade kommit på den här idén, hur hade jag gjort då? Och så har jag gått vidare i mitt tänkande och plockat motiv från hela symfonin. Ibland har jag skrivit harmonikföljden på ett helt annat sätt men jag återanvänder även musik av mig själv, små delar. Det är kul med referenser och att sätta det i relation till något nytt.

Och som vanligt går Mattias sin egen väg när det gäller att komponera.

Mattias är inte bara kompositör och just rollen som lärare har blivit alltmer viktig för honom. Han brinner för att möta unga människor och leda dem in i komponerandetes värld.

Där har han två helt skilda uppdrag. Eleverna i Falun går en treårig gymnasieutbildning där komponering står på schemat varje dag.

Vid Vasaskolan träffar han eleverna vid det Estetiska programmet bara under sista terminen på våren. Då får de i uppdrag att skriva musik som symfoniorkestern uppför vid en konsert.

Mattias hjälper eleverna hur man skriver stämmor, vad man ska tänka på när man skriver för orkester, hur man orkestrerar helt enkelt.

Jag har suttit och lyssnat på dessa elevers musik och har slagits av vilka personlig relation de har till sin musik. Och Mattias bekräftar det. Det är uppenbart och han blir stimulerad av mötet med dessa elever och deras fantastiska idéer.

– En del av eleverna kan inte ens skriva noter. När de hör orkestern spela upplever de hur bra det blivit, så bra att det nästan inte är sant. Så bra kan det aldrig bli i en dator och det väcker intresse att skriva för levande musik, säger Mattias.

Själv är Mattias uppvuxen med musik. Båda hans föräldrar är yrkesmusiker och hans styvfar är den mycket berömde tonsättaren Sven-David Sandström, som är Mattias mentor och samtalspartner när det gäller musik.

Hans hustru Katarina är cellist i Gävle symfoniorkester och hans två söner har redan börjat spela, August cello och Erik fiol.

Men Erik kommer nog att gå över till trummor, tror Mattias, som trivs bra med att bo i Gävle men kan sakna kollegerna i Stockholm och det stora kulturutbudet där.

– Men det händer mycket här i Gävle också, säger Mattias som numera har sin studio i konstnärskollektivet Vävaren i Strömsbro.

Han blev utslängd från Slottet när Barbro Holmberg slutade som landshövding. Där fick han förfoga över sessionssalen.

Läs mer: Artiklar och intervjuer om Gävle Symfoniorkester av Camilla Dal (kritiker) och Kerstin Monk (intervjuer)

Mattias Lysell

Gör: Kompositör och lärare. Var under 2010 - 2015 Composer in residence vid Gävle Symfoniorkester för att skriva sex nya orkesterverk för Gävle symfoniorkester. Det sista av de verken, The Ode motives, framförs vid konserten i Gävle konserthus på fredag. Undervisar elever på Musikkonservatoriet i Falun i komposition och elever vid Vasaskolans musiklinje inom det estetiska programmet.

Verk för Gävle Symfoniorkester: Airs, grace and lamentation (2010), Concerto for Bassoon and Orchestra (2011), Routes (2011), Freeze Frame (2012), Synaulia – The Angels of Milles (2013), Gran Electrica (2014), The Ode motives (2016)

Familj: Hustru Katarina, cellist i Gävle Symfoniorkester, sönerna August, 7 och Erik, 5

Född: 1971 i Stockholm.

Bakgrund: Började spela cello sju år gammal. Utbildad i komposition vid Musikhögskolan i Stockholm 2000-2007, Gotlands Tonsättarskola 1998-2000 och Musikkonservatoriet Falun 1993-1995. Kan även spela gitarr.

Konserten den 9 september i Gävle Konserthus:

Gävle Symfoniorkester framför uruppförande av Mattias Lysell och Beethovens symfoni nr 9

Dirigent: Jaime Martín

Solister: Elin Skorup, sopran, Anna Zander, alt, Mikael Stenbaek, tenor, Lars Johansson Brissman, bas

Körer: Forsbacka Kammarkör och Dalasinfoniettans kör