Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tåget ett dyrt alternativ

GD har tidigare rapporterat om de höga tågpriserna mellan Gävle och Stockholm och att bilen är det billigare alternativet. Något som landshövdingen Barbro Holmberg reagerade starkt över.

Annons

24,50 kronor milen hamnade notan på när GD beställde en resa, tur och retur, mellan Gävle och Stockholm. Även om bensinpriserna har skjutit i höjden blir det billigare att resa med bil mellan städerna.

– Det är helt orimligt. Speciellt om man ser det utifrån ett miljöperspektiv, säger Barbro Holmberg.

Under sina resor i länet träffar landshövdingen många som vill prata med henne om olika frågor. När det kommer till kollektivtrafiken får hon ofta höra klagomål på förseningar och överfulla tåg.

– En person berättade att de hade fått pengarna tillbaka för det var 40 grader varmt i vagnarna, säger hon.

Priset hamnar i skymundan, SJ är den enda aktören på marknaden så det är bara att betala. När GD berättar att samma resa, fast mellan Örebro och Stockholm, kostar 9,50 kronor milen, reagerar Holmberg.

– SJ är ett statligt bolag och bedriver ingen välgörenhet, men vi måste hitta lösningar som är samhällsekonomisk riktiga, säger hon.

Barbro Holmberg berättar att hon tänker driva kommunikationsfrågan i höst eftersom det är a och o för att en region ska fungera. Turister, studenter och pendlare är alla beroende av fungerande tågförbindelser.

– Precis som att nya E4 har betytt mycket så måste våra tågförbindelser fungera. Sen är det positivt att folk väljer att åka tåg. SJ:s generaldirektör har medverkat på ett landshövdingsmöte en gång, det är nog dags igen, säger Holmberg.

Att tidigare försök från Gävleborgs kommuner, landsting och länsstyrelse inte nått något resultat menar Holmberg kan vara beroende på att man slagits för sig själv. Landshövdingar har inte heller någon beslutanderätt över SJ utan är samordningsansvariga för alla statliga myndigheter.

– Vi måste gå tillsammans med andra kommuner och landsting. Vi är inte ensamma, hela Sverige har problem med att infrastrukturen och tågbanorna inte är tillräckliga. Det här är en viktig fråga, för om inte infrastrukturen fungerar, då stannar allt.