Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Tågkompaniet ger sig inte utan strid

GÄVLETågkompaniet överklagade i går beslutet om nattågen till Norrland hos länsrätten i Västernorrland. Förhoppningen är att få upphandlingen upphävd.

Annons
Enligt företagets vd Jan Johansson rör det sig om ett solklart fall av prisdumpning från det vinnande bolaget Connex sida.
På torsdagskvällen hade Tågkompaniet samlat till ett stormöte för personalen i företagets lokaler i Gävle. På plats fanns också företagsledningen. Budskapet var entydigt, man tänker inte ge sig utan strid.
- Vi tycker att det luktar prisdumpning hela vägen. Budet från Connex borde aldrig ha godtagits, säger Jan Johansson som i går lämnade in en överklagan till länsrätten.

Markant prisskillnad
- Målet är att få upphandlingen annullerad och vi tycker att vi har starka argument, till exempel är prisskillnaden mellan de båda företagen så pass markant, säger han.
Han pekar på att SJ 1999 körde nattågstrafiken för cirka 145 miljoner kronor. När Tågkompaniet vann trafiken 2000 låg företagets bud på 100 miljoner kronor och i dag kör man för cirka 120 miljoner. I det nya anbudsförfarandet la Tågkompaniet ett bud på 107 miljoner kronor. Det som Connex lämnade låg på drygt 60 miljoner kronor.
Den upphandlande myndigheten Rikstrafiken har enligt Jan Johansson bland annat sagt att det inte ska röra sig om prisdumpning från Connex sida. I stället ska det handla om korssubventionering, det vill säga att annan verksamhet täcker rörelser som går i förlust. Ett uttalande som Jan Johansson finner mycket underligt.
- Är inte det samma sak? undrar han.
När Tågkompaniet nu går vidare med sitt överklagande kommer man dessutom att visa på - som man tycker - konstigheter i Rikstrafikens bedömningar.
Bland annat har myndigheten gett Connex högsta möjliga betyg, en tia, när man bedömt möjligheten att starta verksamheten. Tågkompaniet, som redan kör trafiken och alltså redan är i gång, fick i samma bedömning en sexa.
Connex skickade på torsdagen ut ett pressmeddelande där man hävdade att det egentligen inte skiljer så mycket på buden om man ser till helheten.

Fler resenärer
Enligt Connex skiljer det inte mer än 13 procent på omsättningen i de båda anbuden. Dessutom räknar Connex med en ökning av antalet resenärer de närmaste åren.
Jan Johanson vill dock inte kommentera Connex uttalande.
- Det är klart att vi kan kommentera de där 13 procenten, men då måste vi först se företagets anbud. Vi har försökt få se det men det är sekretessbelagt.
Hela Tågkompaniets framtid är nu osäker men Jan Johansson är optimistisk.
- Jag tror vi kommer att vinna det här.

KARIN BERGKVIST
026-27 75 98
karin.bergkvist_gd.se