Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Tågresenärer får sällan ersättning

Rädd för krångel med resan? Välj flyg i stället för tåg.
Tågresenären har små möjligheter att få ersättning om något går snett, menar Konsumentverket.

Annons

Förlorar du pengar på att flyget är försenat har du rätt att få ersättning från flygbolaget. Det står i lagen och kan inte avtalas bort. Men för den som åker tåg är det värre.
– Tågföretagen måste ha ett system för att ersätta sina resenärer. Men de kan i princip ge dig en kexchoklad. Lagen säger ingenting om hur ersättningen ska se ut, säger Jessie Cargill-Ek, jurist på Konsumentverket, till TT.
Om du flyger från Umeå för att ta ett anslutningsflyg från Stockholm kan du få pengar om du missar planet. Åker du däremot tåg blir det till att ta pengar ur egen ficka.
– Missar man anslutningsflyget, då är det kört. Som resenär måste man vara medveten om de begränsningar som finns och ta in dem i beräkningarna när resan planeras, säger Cargill-Ek.
Att döma av Allmänna reklamationsnämndens (ARN) siffror är flygresenärerna ändå mest missnöjda. Första halvåret 2008 fick ARN in 315 anmälningar om flyg och bara 19 anmälningar om tåg, bussar och båtar.
– Folk får nog reda på att det inte är någon idé att klaga eftersom de ändå inte har stöd i lagen, gissar Cargill-Ek.