Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Taxibolag under press

Tuwa Specialtransporter kan förlora färdtjänstkörningarna i Gästrikland. Bolaget har en och en halv vecka på sig att ordna fram fler bilar och genomföra andra förbättringar. Annars kan X-trafik tänka sig att riva avtalet.

Tuwa blev vinnare när X-trafik upphandlade färdtjänstresorna. Avtalsperioden löper från och med den 1 juli i år, men starten har varit långtifrån problemfri. X-trafik har utfärdat viten på totalt 240 000 kronor till de bolag som kör färdtjänsttransporter. Ytterligare vitesförelägganden på 78 000 är utfärdade, men där har bolagen möjlighet att åtgärda bristerna.

Förutom Tuwa har både Gävle Taxi och Taxi Stor & Liten betalat viten.

Trots kritiken, och trots en rad möten med Tuwa, finns det fortfarande allvarliga brister, och enligt X-trafik är det kunderna som drabbas.

– Förseningar kommer alltid att inträffa, men det ska inte upprepas hela tiden. Det är det vi vill komma ifrån, säger Inger Engvers, ansvarig för servicetransporter på X-trafik.

– Nu tycker vi att vi måste sätta ner foten. Vi kan inte hålla på så här längre.

Nu kräver X-trafik att Tuwa sätter in ytterligare nio bilar i trafik, och att de förbättrar sin egen kommunikationsledning.

– Vi känner oss inte rättvist behandlade i alla frågor, säger Johan Lindberg, personalchef på Tuwa Specialtransporter.

Bolaget kommer att lämna in ett svar och en åtgärdsplan till X-trafik, men Johan Lindberg är inte helt överens med X-trafiks beskrivning av läget.

Tuwa Specialtransporter sköter färdtjänsttransporter i sju andra regioner i landet och enligt Johan Lindberg är det första gången företaget råkat ut för en så omfattande kritik.

– Allt känns inte helt korrekt. Vår avsikt är att fortsätta trafikera det här området och vi ska hitta en modell som alla kan acceptera, säger Johan Lindberg.

Enligt Ingrid Engvers har X-trafik inte gjort upp någon beredskapsplan för hur färdtjänsttransporterna ska kunna skötas om avtalet med Tuwa sägs upp. Men några problem att hitta andra företag tror hon inte att det blir.

– Det finns tillräckligt med bilar i regionen.