Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Tele2-kund känner sig stöldanklagad

Femton månaders strul med bredband och telefon slutade med att Håkan Danielsson kände sig stöldanklagad av Tele2.
För stöld av ett modem han skickade i retur för nästan ett år sedan.

Annons

När Håkan Danielsson skulle flytta i mars i fjol beställde han medflyttning av de telefon- och ADSL-abonnemang han hade hos Tele2.

Endast telefonen flyttades direkt. ADSL-abonnemanget skulle ta sex veckor extra, meddelade Tele2. När Håkan Danielsson förklarade att han inte kunde vara utan internet så länge på grund av sina förtroendeuppdrag fick han låna ett trådlöst USB-modem av Tele2.

När abonnemanget sedan var flyttat och installerat skickade han tillbaka det.

I januari sa han upp ADSL-abonnemanget i förtid och tecknade åter ett USB-modemabonnemang eftersom det passade honom bättre.

Efter mycket strul och olika besked om vilka bindningstider som faktiskt gällde trodde han att allt var frid och fröjd.

Men i maj får han ett brev från Tele2 där det står att abonnemanget för det lånade USB-modemet åter har aktiverats.

Förklaringen han fått av två olika personer på kundtjänst är att han behållit modemet och att man nu därför ska börja ta betalt för det.

Han tolkar det som att Tele2 anklagar honom för stöld.

– Det är oerhört tråkigt att kunden känner sig anklagad. Vad vi har gjort är att vi har skickat en förfrågan. När vi har fått svaret att han inte har modemet kvar har vi strukit ärendet. Han kommer alltså inte få några krav från oss, säger Pernilla Oldmark, informationschef på Tele2.

Han har flera gånger blivit lovad att någon chef ska kontakta honom. Varför händer inget?

– Det är beklagligt. Jag ska se till att någon ringer upp honom och förklarar situationen, säger Pernilla Oldmark.

En timme senare har Håkan Danielsson mycket riktigt blivit kontaktad av en kundservicechef på Tele2, Martin Östlund.

– Han talade om att båda modemen nu är borta och att företaget inte har någon fordran på mig. Det är kusligt vad lätt det gick plötsligt, säger Håkan Danielsson.