Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Telebolaget kräver betalt

En telefonförsäljare erbjöd Anita Vikström, 67, ett abonnemang på RingEtt. Hon har starkt nedsatt hörsel och bad att få ett skriftligt erbjudande istället.

Men snart började det välla in fakturor, påminnelser och inkassohot.

Annons

Säljaren ringde Anita Vikström i somras. Hon hörde att det handlade om ett telefonabonnemang och tyckte att det lät mycket positivt.

På grund av sin kraftigt nedsatta hörsel kunde hon inte uppfatta allt vad som sades och ville ha erbjudandet på papper.

Men i stället skickades en faktura på 673 kronor.

– Jag betalade i tron att det handlade om vår vanliga telefonräkning, säger hon.

När så nästa faktura kom reagerade hon och maken Stig.

Efter råd från en konsumentrådgivare bestred de fakturan, påminnelsen och till sist inkassokravet i rekommenderade brev till avsändaren.

– Men breven skickades oöppnade tillbaka till oss, säger Stig Vikström.

Nu väntade en mardröm med fakturor, påminnelser och inkassohot som strömmade in till familjens hem i Ockelbo.

Märkligt nog är fakturor, påminnelser och inkassokrav i samma ärende utskickade samtidigt i olika omgångar – med exakt samma förfallodatum.

På fakturorna står heller inget om att abonnemanget skulle vara kopplat till ett visst telefonnummer.

Där står bara om en massa tjänster som nummerpresentatör, prisgaranti, röstbrevlåda och så vidare.

Tjänster som makarna Vikström inte ens använder.

Stig Vikström har gjort flera försök att via telefon meddela RingEtt att paret inte är intresserat av tjänsterna.

– Men det är omöjligt. De har vackra röster som lindar in en. De pratar och pratar så att man inte kommer någon vart. Det här känns mycket olustigt.

Att de betalade första fakturan kan betraktas som att ett avtal slutits mellan parterna. Men vid telefonförsäljning är säljaren skyldig att upplysa om att köparen har en ångerrätt på 14 dagar för att avtalet ska gälla.

– Ingen sådan upplysning har skickats till oss vad jag vet. Min fru har så dålig hörsel att hon knappast kan ha hört något sådant på telefon, säger Stig Vikström.

Anna Mähler, konsumentrådgivare i Gästrikland, säger att paret nu kan gå till väga på två sätt.

– Anita kan ta kontakt med RingEtt och bestrida att hon ingått ett avtal. Om hon råkat säga ja i telefon så kan hon hänvisa till distansförsäljningslagen som säger att en person ska ha blivit upplyst om ångerrätten för att avtalet ska gälla.

GD har förgäves försökt nå telefonbolaget RingEtt för att få svar på frågor.