Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Telefontrassel tog lång tid att reda ut

En säljare från Telenor gav ett erbjudande Gävlefamiljen Liljeberg inte kunde motstå. Men abonnemangsavgiften som skulle gå på mindre än 500 kronor i månaden blev i stället mer än dubbelt så hög.

Annons

När paret Anna och Lars Liljeberg besökte Gallerian Nian under mellandagsrean blev de uppvaktade av säljaren. Han jobbade för Telenor First, så kallas försäljarna som arbetar utanför företagets butiker.

Anna Liljeberg behövde en ny mobiltelefon och de lyssnade därför på vad säljaren hade att erbjuda. Hon hade sedan tidigare ett abonnemang från Telenor som kostade 699 kronor i månaden och säljaren hade ett erbjudande som skulle sänka deras telefonräkning betydligt. Om de öppnade ett nytt abonnemang för 399 kronor kunde han omvandla det gamla abonnemanget så att det bara kostade 79 kronor. Paret slog till.

– Det var en jättetrevlig kille som kunde fixa allt, lät det som. Vi kollade med Telenorbutiken i Nian att han verkligen sålde deras abonnemang och sedan bad jag om att få se hans legitimation och jag fick hans telefonnummer, berättar Anna Liljeberg.

Det dröjde innan numren flyttades och de nya abonnemangen gick att använda. Anna Liljeberg var i kontakt med säljaren för att reda ut trasslet. Men när problemen fortsatte blev säljaren allt svårare att nå och en dag slutade numret hon hade fått att fungera.

Anna Liljeberg vände sig i stället direkt till Telenor. Det visade sig då att det gamla abonnemanget som kostade 699 kronor fanns kvar och de hade dessutom fått det nya för 399 kronor att betala. Januaris abonnemangsavgift som skulle ha blivit knappt 480 kronor landade i stället på cirka 1 100 kronor.

– Jag sa till dem att det är de som har gjort fel och att de får fixa det på vilket vis de vill, säger Anna Liljeberg.

Men det enda sättet Telenor kunde tänka sig att lösa problemet var att Anna skulle få byta sitt gamla dyra abonnemang till ett nytt för 79 kronor om hon kompenserade den lägre abonnemangsavgiften genom att betala 250 kronor i månaden under ett år. Därmed fick familjen ytterligare en utgift på 3 000 kronor.

Efter att GD hade hört av sig till Telenor om fallet löste sig allt på en förmiddag. Nu har Anna bara abonnemanget för 399 kronor att betala plus att Telenor bjuder henne på januariräkningen. Borta är det gamla abonnemanget för 699 kronor och hon behöver inte heller betala 79 kronor för ett annat abonnemang i stället. Dessutom slipper hon betala 3 000 kronor för att kompensera den lägre abonnemangsavgiften.

– Jag är nöjd, men det är märkligt att man ska behöva höra av sig till en tidning för att de ska göra något. Innan hette det bara att de måste följa sina regler, säger Anna Liljeberg.

Enligt Telenor har företaget inte några problem med försäljarna från Telenor First.

– När det gäller den här kunden rörde det sig om ett missförstånd som vi har rett ut. Det här är det första klagomålet från Gävle som jag känner till, säger Telenors kundombud Love von Gertten.

Annons