Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Teori och verklighet

Annons

Här i Sverige har klimatdiskussionen länge varit ytterst intensiv. Av debatten får man intrycket att svenska folket enigt står bakom åsikten att alla måste hjälpa till för att minska utsläpp som kan påverka klimatet negativt. Det är dock en sak att mera teoretiskt plädera för åtgärder än att personligen omsätta teorierna till verklighet.

På vägarna finns ingen respekt för att utsläppen förmeras kraftigt ju fortare man kör. De som till äventyrs håller fartgränserna upplever att de blir omkörda av bilister som anser att normalfarten ligger en bra bit över 100 kilometer i timmen. På motorvägarna trissas farterna upp ännu mera. Ur klimatsynvinkel ligger det en ironi i att vägarna har förbättrats för att göra trafiken säkrare men att denna ökade säkerhet tas ut i form av högre farter som alltså ökar föroreningarna.

Alla vet att flygets utsläpp är mycket stora och avsevärt bidrar till växthuseffekten. Svenskarna tycks inte ta hänsyn till detta. Tvärtom, enligt färsk statistik flyger de mer än någonsin. Klimatdiskussionen har helt enkelt inte förändrat svenskens resemönster. Långflygningarna är fullbokade.

Efterfrågan på resor till USA - dollarn är billig just nu - och Asien är hög och under första halvåret i år ökade antalet passagerare på luftfartsverkets (LFV) flygplatser med sju procent. Det är ingen liten ökning mot bakgrunden av debatten om klimatförstörelsen. Statistiken är också entydig. Vi reser oftare, längre och stannar kortare period.

Nu gäller detta inte alla utan det är en begränsad grupp som står för en stor del av utsläppen. Gruppen resenärer till Thailand är en sådan. Antalet resenärer till Thailand har ökat med 20 procent varje år sedan 2005. I sammanhanget kan konstateras att de längsta resorna står för 80 procent av alla utsläpp. Den svenska medelklassen nöjer sig inte med Mallis längre.

Stefan Gössling, Lunds universitet, forskare om turism, säger i en intervju att det är få människors som går från ökad medvetenhet till handling. ”Det kräver en altruistisk handling. Människor är inte beredda att självmant att avstå från resor för att gynna samhället. Det behövs politiska ramverk och incitament för att trycka på flygindustrin”.

Det är klart att de stora tagen mot klimatförsämrande utsläpp - och även andra föroreningar - måste tas i kollektiv form genom politiska beslut. Möjligen går det att skapa en folklig medvetenhet om behovet av att vi måste begränsa föroreningar alla slag men denna medvetenhet måste kraftfullt styras in i riktiga banor.

GD 3 AUGUSTI 2008

Foto: PONTUS LUNDAHL / SCANPIX /