Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Till salu: Elbilar med körförbud

Gävle Energis elbilar är till salu. Utropspriset är 25 000 kronor styck, cirka en tiondel av nypriset.

Problemet är att bilarna har körförbud.

Annons

De norska elbilarna Think köptes in 2009. Marknadspriset låg då på 240 000 kronor om man leasade batteriet, eller 400 000 kronor inklusive batteri.

Bilarna användes i elbilsprojektet Shopping Circle och de familjer som deltog var mycket nöjda.

När projektet avslutades förra hösten ansågs det vara mycket lyckat.

Men i dag är läget ett annat.

Sedan tillverkaren Think gick i konkurs förra året finns det ingen serviceorganisation i Sverige för bilarna.

– Krockkuddelampan lyser så vi har fått körförbud. Men eftersom det inte finns någon service i Sverige skulle vi behöva ta bilarna till Norge för att fixa dem. Då tyckte vi att det var bättre att försöka sälja dem till någon som kan se till att de repareras, säger Nils Westling, Gävle Energi.

– Det kom en långtradare och hämtade bilarna förra veckan. Nu ligger de ute för försäljning hos Kvarndammen, säger han.

De två elbilar som Sandviken Energi äger står också stilla, även om man ännu inte börjat tänka på försäljning.

– Ingen av dem rullar just nu. Vi har något fel på laddningen så de har körförbud. Men vi har ersatt den ena med en annan elbil, säger Kent Byman, informationschef på Sandviken Energi.

– Annars har vi varit väldigt nöjda med dem. Den ena har vi haft på värmeverket där den använts när vi åkt runt för avläsning och där har den varit jättebra, säger han.

Även Midroc, som också har två norska elbilar, har problem med bilarna nu.

– Den ena är vandaliserad. Det var någon som klättrade över staketet och krossade framrutan på den. Den andra bilen tror jag rullar, fast jag hörde att det var något problem med laddningen, säger Ola Jonsson på Midroc.

Även här är det bristen på service för bilarna som är problemet.

– Jag har lagt ner ganska mycket jobb men inte lyckats hitta någon som åtar sig service för generation 1 av den här bilen, säger han.

Om det fanns service skulle Midroc gärna behålla de små elbilarna, säger han.

– Vi har haft dem som poolbilar och det har fungerat utmärkt, säger han.

På Gävle Energi vill man också fortsätta med elbilar, fast ett annat märke.

– Vi kommer att köpa tre elbilar nästa år, men det blir Renault Kangoo. Vi kommer att köpa bilarna, men leasa batterierna, säger Nils Westling.