Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Tillbaka med en jätterap

Snart är det dags för det udda paret Ratchet och Clank att rädda universum igen i världens snällaste skjutaspel. Den här gången har de hjälp av ett nytt supervapen – som skickar ut gigantiska rapar.

Annons

Radarparet Ratchet och Clank intar en särställning bland de mer barnvänliga actionspelen. Hemligheten ligger i att spelen lyckats berätta en skapligt intressant historia samtidigt som de bjudit spelarna på rolig action.

Innan jul kommer nästa kapitel i historien, den här gången med undertiteln Future: A Crack In Time. I förra spelet blev Ratchet och Clank åtskilda. Den här gången måste de hitta varandra igen för att rädda universum, men problemet är att de måste manipulera tiden för att lyckas. Därav titeln.

– Vårt spel ligger i brytpunkten mellan animerade filmer och spel. Vi har alltid haft fokus på att berätta en bra historia, men spelarna vill helt enkelt ha mer och bättre berättelser, säger Brian Bernal, producent hos spelutvecklarna Insomniac.

– Så den här gången tar vi ett större kliv på det området och berättar en historia som helt enkelt håller väldigt hög klass.

Annars handlar Ratchet och Clank som vanligt väldigt mycket om vapen och action. Fienderna är aldrig mänskliga och de dör aldrig på ett otäckt sätt. Spelet är designat som ett plattformsspel, där man klarar olika banor och samlar saker medan man slåss mot diverse robotar och monster, och i slutändan någon superskurk.

Den här gången får framför allt Ratchet en uppsättning vapen som ser väldigt roliga ut. Eller vad sägs om sonic eruptor som skickar ut ljudvågor som låter som en rap? Eller cryobomb-handsken som fryser fienden?

– Den fungerar bäst tillsammans med plasma strikern. Först fryser man fienden, sen kan man prickskjuta på de svagaste områdena med plasmageväret. Det tror jag blir spelarnas favoritkombo, säger Brian Bernal.

När det första spelet kom 2002 var det främst lite äldre barn och unga tonåringar som spelade Ratchet och Clank. Nu sju år senare spelar samma personer fortfarande spelet, vilket innebär att målgruppen ligger någonstans mellan 12 och 25.

– Det är ju en balansgång att försöka tillfredsställa alla, men folk som gillar Ratchet och Clank gör ju det för kombinationen action, bra historia och humor. Det håller vi fast vid, säger Brian Bernal.