Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Tio har sagt upp sig från äldreboendet på Gävle Strand: "Jag minns inte vad jag har gjort under tre månader"

Den egna matlagningen är borta, tio personer har sagt upp sig och kvarvarande personal på nya äldreboendet Gävle Strand vittnar om att man går på knäna. Nu kräver de en förändring.

Det marknadsfördes som ett modernt äldreboende med 60 platser för vård- och omsorgsboende, tio korttidsplatser för vård i livets slutskede samt med matlagning i huset. Sedan Sofia Magdalenas boende flyttades till Gävle Strand i våras har, enligt kommunen, tio personer formellt sagt upp sig – fyra är borta, en går i veckan och fem försvinner framöver – dessutom levereras maten numera av Sodexo.

Personal som Gefle Dagblad har talat med säger att fler funderar på att säga upp sig, att man går på knäna och inte hinner med, och att det måste till en förändring nu.

– Jag har mått jättedåligt, jag minns inte vad jag har gjort under de senaste tre månaderna och det känns inte bra alls, säger en ur personalstyrkan, som vill vara anonym, på Gävle Strand.

Personen berättar vidare att öppningen av äldreboendet var "dålig" och att det inte var förberett när de boende flyttade in.

– Många har sagt upp sig eller sjukskrivit sig fram och tillbaka. Anhöriga klagar på att de inte finns ordinarie personal eller att de inte ser någon personal över huvud taget. Man springer runt och letar efter saker, det har varit så dåligt organiserat från start att det har blivit dubbelt så jobbigt att arbeta, säger personen.

Undersköterskan Meliha Amhic, en av dem som följde med från Sofia Magdalena när personalen fick söka om sina tjänster till Gävle Strand, arbetar på demensavdelningen och säger att det krävs en förändring – även om hon inte är lika kritisk gentemot äldreboendet.

– Situationen i dag är inte som den ska vara. Det är väldigt viktigt att det finns tillräckligt med kompetent personal, vilket det inte gör i dag när personal har sagt upp sig av olika anledningar. Det här är för våra boende som betalar för sina tjänster, de ska känna sig trygga och det kan de inte göra när det inte finns kompetent personal, säger hon och tillägger:

– Men allt är inte dåligt och jag har stora förhoppningar på framtiden. Min chef säger att hon har förståelse och att man ska åtgärda det, men jag känner inte att vi har tid att vänta när det finns kompetent personal som vill arbeta.

Från kommunens sida säger man att personalomsättningen på Gävle Strand är ovanligt stor om man jämför med "vanlig drift", men att detta rör sig om en uppstartsfas.

– Vi har startat upp verksamheter förut och vet att när man anställer många nya samtidigt blir det en större omsättning. Man har ersatt de fyra personerna som har slutat och vi kommer att gå ut med en annons relativt snart där vi söker personal som ska täcka upp för de fem som försvinner. Då kommer vi dessutom att söka efter lite fler än vad som kliver av för att komma i från vårt vikarieberoende, säger Lena Isokivelä, biträdande förvaltningschef inom Omvårdnad Gävle.

Att personal upplever att det är rörigt på äldreboendet beklagar hon, men säger att det tar tid att få in rutiner.

– Jag har inte fått några indikationer om att det ska vara dålig stämning. Det jag vet av erfarenhet är att det alltid kan vara rörigt vid uppstart. Det finns övergripande riktlinjer och rutiner och innan de lokala rutinerna sätter sig kan det nog från och till upplevas som lite rörigt som medarbetare.

Bland dem som har sagt upp sig finns äldreboendets kock och över sommaren har maten levererats av Sodexo – en temporär lösning enligt Lena Isokivelä.

– Till hösten ska matlagningen komma i gång igen, då planerad tillsammans med Omvårdnads dietist. Boende har varken betalat mer eller mindre beroende på om det är Sodexo eller boendet som har lagat maten, för kommunen tror jag att det kostnadsmässigt går jämt upp.

Läs mer: Uppsägningar, sjukskrivningar och förseningar på Humanas äldreboende på Söder

Läs mer: GD granskar Humana: Boende nära att kvävas – oerfaren personal kunde inte hantera situationen

Läs mer: Döttrarna känner sig lurade av Humanas reklam

Läs mer: Kraftiga reaktioner efter Humanagranskning: "Lovade guld och gröna skogar, men det har bara blivit skit"