Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Tjat om mat

Annons

Jordbruksminister Eskil Erlandsson tror på återvinning, inte bara av urdiskade mjölkförpackningar utan också av politiska idéer.

Förra sommaren, ungefär vid den här tiden, lanserade han idén att Sverige ska bli ett matland - och gå om Frankrike som kulinarisk fristad för turister. Då lovade han regelförenklingar; i år är löftet något konkretare i form av 160 miljoner kronor.

Egentligen så är ju ”matministerns” idé lovvärd. Inte att Sveriges matkultur skulle bli mer omtalad än den franska och italienska, men väl att vår löjrom och västerbottenost får den roll de förtjänar. Och att en av våra framtidsnäringar är turister - eller, om näringen själv får välja, ”besökare”. Och även om Erlandsson hellre vill tala mat än turister är satsningen till syvende och sist faktiskt just på att öka turismen i Sverige.

Besöksnäringen omsätter över 160 miljarder om året och drar in mer än bilexporten och läkemedelsindustrin. Den omsätter mer än tio gånger musikexporten. Här finns en enorm tillväxtpotential bland kineser, amerikaner och européer som vill njuta av naturen, se midnattsolståndet och norrsken.

Så Eskil Erlandssons miljoner är säkert välinvesterade, även om det är alltför lätt att driva med jordbruksministerns återvunna ord och fina matvisioner. Erlandsson bör dock fokusera mer på regelförenklingar i samarbete med arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin, M, än på statliga injektioner i form av pengar till näringen. Jordbruket behöver mindre stöd, inte mer.