Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tjuvkika på Cabaret!

Hon har gått från klarhet till klarhet under repetitionerna, berömmer ”Cabaret”-regissören Joakim Lindblad inför kvällens premiär i Stora Gasklockan.

Annons

– Jag går igång på kombinationen musikal och teater. Det är hur inspirerande som allra helst och helt i min linje med målsättningen att både vara en sångerska och en artist utan gränser, säger Sara Kreft, 33-årig debutant från Säljemar norr om Gävle.

Hur är känslorna inför premiären inför utsåld Gasklocka?

– Jag vill uttrycka det som att jag känner ett kaotiskt lugn i stormens öga. Det kommer att bli en häftig kväll och genrepet inför publik på torsdagskvällen gick bra. Inga stopp, men jag fick några ”spännande blackouter” att reda ut och det lyckades jag bra med.

Vill du berätta litet

om din roll i ”Cabaret”?

– Jag spelar Fraulein Schneider, hyresvärdinnan i 30-talets Berlin där allt utspelas. En mycket intressant karaktär, hon är visserligen äldre än jag men allt går att ordna med smink och rätt sorts kläder. Jag känner igen mig i Fraulein Schneider, vi är båda härdade efter tuffa perioder i livet och vana vid att reda oss själva. Hybriden mellan oss båda är fascinerande, samtidigt som det är första gången jag inte representerar mig själv utan en rollfigur, en ensemble och en regissör. Man kan säga att jag befinner mig utanför trygghetsramarna, men Joakim (regissören) är en fantastisk mentor som pushar mig att våga släppa hämningarna.

Hur mycket får du sjunga?

– Jag gör två härliga solonummer och ett par duetter med min motspelare Herr Schultz, som spelas av Rolf Wickenberg. Popen och rocken möter operan kan man säga.

Hur stor nytta har du av tiden i TV 3:s talangjakt ”True Talent” häromåret?

– Jättemycket. Utan de erfarenheterna hade jag inte vågat hoppa på detta. Tack vare programserien försvann min scenskräck, jag vågade pressa mig själv till nya saker och blev van vid att känna behag i att vistas i det obehagliga. Tommy Körberg, som var min coach i ”True Talent”, betydde mycket för min utveckling.

Har du sett ”Cabaret” i något sammanhang tidigare?

– Inte live, men filmen med Liza Minelli har jag förstås sett. Min rollfigur Fraulein Schneider är knappt med där, men hon får desto större plats i musikalen.

Du har förstås redan fått smak på nya teater/musikalroller i framtiden?

– Visst är det så, kombinationen sång, musikal och teater är hur häftigt som helst.

Trevlig resa till Berlin då!

– Tack, jag känner mig mycket inspirerad inför föreställningarna i gasklockan de närmaste veckorna.