Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tomas från albumaktuella SAW återvänder till Gävle

Den experimentella musikduon SAW består av Tomas Järmyr på slagverk och Eirik Havnes på gitarr. Förra veckan släpptes debutalbumet "No Way Black"; och under fredagskvällen gör de en exklusiv spelning i Gävle som kommer att streamas på GD:s hemsida. Vi passade på att byta några ord med ena halvan av duon; Tomas som är uppvuxen i Sandviken.

Annons

Hur kom SAW-projektet till?

Jag och Eirik möttes på en konsert i Trondheim 2009 och började prata musik. Båda gick på Musikkonservatoriet (jag på Jazzlinjen och Eirik på Musikteknologi) och kom fram till att vi borde spela ihop. Men det dröjde till sommaren 2013 innan det blev realitet. Vi riggade upp i en studio för att jamma lite, men det blev startskottet för SAW samt materialet till vårt debutalbum.

Jag har hört att du reser runt hela världen. Var finns den bästa musiken?

– "Den bästa musiken" har ingen geografisk hemort. Enligt mig finns den bästa musiken fortfarande i min egen idé om just "den bästa musiken". Jag hoppas att den idén aldrig tar musikalisk form för då finns det ingenting kvar att utforska.

SAW:s album släpps endast på vinyl. Hur kommer det sig?

– Det handlar om att försöka ha en viss kontroll från det att jag tar upp mitt instrument till det att musiken når lyssnaren. Jag lägger ner mycket tid, pengar och energi på att skapa musik. Då vill jag undgå att den konsumeras som skräpmat. Jag vill att det genuina intresset som ligger i skapandet av musiken också ska vara närvarande i upplevelsen av den.

Jag har slutat använda Spotify och även dragit tillbaka några album därifrån. Det var en lättnad att inte ha tillgång till allt hela tiden. Det gör att när jag väl väljer att lyssna på något så är det ett mer aktivt val. Det handlar lite om att som utövare ta tillbaka makten över sin musik från en bransch som rövkör både musik och publik totalt.

Hur skiljer sig musiklivet i Norge från Sverige?

– Helt ärligt så har jag inte så stor koll på Sverige eftersom jag flyttade till Norge direkt efter folkhögskolan. Jag tror att jag uppfattade den norska scenen som mer lösriven från den amerikanska jazztraditionen och hade kommit längre med att skapa sin egen identitet. Det var anledningen till att jag sökte mig till Trondheim.

Hur ser din relation till Gävle ut i dag?

– I Gävle är det få som vet vad jag sysslar med i dag. Både där och i Sandviken förknippas jag på sin höjd med gamla ungdomsbandet Yoshi. De flesta jag känner har också flyttat ut. Tanken att flytta tillbaka har slagit mig flera gånger, men det är inte aktuellt så länge tågförbindelsen till Arlanda är så värdelös och opålitlig som den är i dag.

Annons