Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Toppen, vilken skidvinter!

Under förra vinterhalvåret sålde Team Sportia knappt 100 skidpaket.
Motsvarande siffra för denna säsong är 600.
– Grejerna har tagit slut flera gånger, vi har fått jaga skidor, pjäxor och bindningar för att kunna sätta ihop nya paket, säger Bengt Sjöström, delägare.

Annons

Än så länge märker sportbutikerna inte av lågkonjunkturen. Efter en snörik vinter kan flera handlare i stället redovisa ökad försäljning.

– Vi har sålt mycket mer varor ur vintergruppen; skridskor, skidor, pjäxor, hjälmar och andra tillbehör. Även försäljningen av funktionskläder har varit bra, säger Niklas Bergström, chef för Intersport i Valbo.

Under februari fördubblade butiken sin omsättning. Ökningen beror delvis på bytet till större lokaler i Valbo Köpcentrum men även på en betydligt större efterfrågan på vintersortimentet, menar Niklas Bergström.

– Det är klart att man är lycklig. Branschen är känslig för väder, en grön vinter slår hårdare än en lågkonjunktur, säger han.

Stadiumbutiken vid Stortorget har varslat en anställd för att möta en eventuell svacka framöver. Men än märks ingen nedgång.

– Sportbranschen har inte börjat tappa som andra handlare. När det är vitt och kallt säljer vi bra, säger butikschefen Marie Ekström.

Även Stöveln Öbergs cykel- och sportaffär har sålt ovanligt många skidor under vintern. Team Sportia kan redovisa en 50-procentig försäljningsökning av längdutrustning– från 1,6 miljoner kronor till 2,4 miljoner kronor.

– Förra vintern var katastrof, inte sedan 1981 har vi varit med om en sämre säsong när det gäller längdutrustning. Men den här vintern har varit riktigt kul, och det är inte slut än. Trots att cykelsäsongen dragit igång kan vi inte plocka bort skidorna innan påsken är över, säger Bengt Sjöström, delägare i Team Sportia.