Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Trafikvett och våfflor till trafikanter på E 4

GÄVLEVåfflor, grädde och hjortronsylt är knepet för att få trafikanterna att stanna upp vid Högbacka längs E4 norr om Gävle. Till godsakerna serveras också en lektion i trafikvett.

Annons
Just nu genomför SEKO, Facket för Service och Kommunikation, en landsomfattande kampanj för att förbättra säkerheten för vägarbetarna. Det är nämligen dåligt med respekten för deras arbetsmiljö från trafikanternas sida. Under den här säsongen har det redan skett två dödsolyckor i samband med vägarbeten längs vägarna i Sverige.

Olyckstillbud
Stig Edvinsson är ombudsman för SEKO Väg och Ban, Gävle/Dala. Han säger att det dessutom sker olyckstillbud dagligen ute på arbetsplatserna.
- Det är en oroande utveckling och den här kampanjen är ett sätt att lyfta fram problemet. Ingen trafikant vill skada någon annan med vilje men samtidigt verkar folk ha dålig insikt i hur deras beteende påverkar arbetsmiljön för vägarbetarna, säger han.
Förra året genomförde SEKO en undersökning bland sina medlemmar angående arbetsmiljön. Resultatet visade att nio procent alltid känner oro över att ha vägen som arbetsplats. Över 45 procent uppgav dessutom att det ofta uppstår incidenter på grund av den förbipasserande trafiken. Stig Edvinsson har två enkla men viktiga råd till dem som stannar för att få sig en gratis våffla: dämpa farten och håll avstånden.
- När jag pratar både med yrkesförare och privatbilister verkar det som om de flesta faktiskt tycker att de kör försiktigt förbi vägarbeten. Men efter att vi har resonerat ett tag kommer vi ofta fram till att de ändå kör för fort.

Varningsskyltar
Det är minst lika viktigt att det sitter uppe relevanta varningsskyltar för att zonerna med begränsad framkomlighet ska respekteras, poängterar Stig Edvinsson. Under helger och kvällar ska inaktuella skyltar plockas bort.
- Jag driver den frågan stenhårt gentemot medlemmarna. Trafiken ska självklart flyta så smidigt som möjligt eftersom vi inte vill ha en konflikt mellan våra arbetare och de som färdas på vägarna, säger han.

Hårdare tag
Om inget annat hjälper för att sänka hastigheterna längs vägarbetsplatserna propagerar Stig Edvinsson för tuffare tag. Han vill ha hårdare straff för fortkörare och den som döms som ansvarig för en olycka i anslutning till ett vägarbete.
- De borde åläggas att jobba som asfaltsläggare under tre timmar. Om de vistas i den miljön kanske de lär sig något, säger Stig Edvinsson.

Elizabeth Forsmark
026- 15 96 59