Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Transportören för den stora familjen

I mitten på 90-talet skapade Renault en helt ny biltyp: den lilla femsitsiga familjeflexbilen Scenic. Konceptet blev en succé. Nu har tredje generationen Scenic kommit – i två versioner.

Annons

Den lilla familjebussen tilltalade barnfamiljerna: Här fanns fiffiga fack, bord bakom framstolarna och stor flexibilitet. Sjusitsiga Grand Scenic kom 2004 och konceptet med sju stolar i en liten bil på runt 4,5 meter har kopierats av många.

Nackdelen med många åkande är att det blir lite plats över för bagage. De två bakersta stolarna får mest betraktas som nödsäten – där sitter man inte under en lång semesterresa.

Den tredje generationen Scenic gör inga stora utsvävningar från sitt framgångsrika recept. Utseendemässigt kan det faktiskt vara svårt att se någon skillnad från föregångarna.

Grandversionen går att få med fem eller sju stolar. Den som väljer det första alternativet kan inte köpa till extrastolar senare eftersom de måste fällas ner i golvet. Så välj sju säten redan från början, det kostar 6 000 kronor.

Nya Grand är 70 millimeter längre än föregångaren och det gynnar i första hand de åkande med större utrymme både på andra och tredje raden. En fördjupning i golvet längst bak gör att du sitter hyggligt där – om du inte är längre än 170 centimeter.

Stolarna är väl skålade och det är bekvämt också i mellanraden även om det är trängre i den smalare mittstolen.

Bilens stora styrka är flexibiliteten. Stolar kan fällas bort under golvet, fällas ihop eller enkelt plockas ur. På så vis går det att expandera bagageutrymmet ända upp till 1 863 liter. Ett 40-tal fack rymmer 90 liter.

Formgivningen har ändrats en del, med bakåtdragna A-stolpar som ger bättre sikt. Om du väljer till glastak får du hela fem kvadrat glas i bilen!

Körmässigt är bilen stabilare än tidigare modeller med ny teknik hämtad från nya Meganefamiljen. Instrumenteringen består av en TFT-skärm som visar de instrument du önskar. Även formen och färgen kan ändras, smart! Navigationen är också integrerad – om du väljer till det för 5 000 kronor. Bakom ratten känns det bekvämt och föraren har bra kontroll över bilen – utom över de bakre hörnen.

Jag testkörde två olika motorer, en 130-hästars turbo-bensinmotor på 1,4 liter och en 130-hästars diesel, båda med sexväxlade lådor. Bäst tyckte jag om bensinmotorn som var relativt snål.

Utöver dessa två finns en 140-hästars bensinmotor med steglös CVT-låda (steglös automatisk växellåda) att välja till. Men 130-hästaren tillsammans med den sexstegade lådan var en positiv bekantskap. Motorn är ny och har utvecklats gemensamt med Nissan. Priset för den billigaste varianten av Grand Scenic börjar vid 179 000 kronor.