Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Tunga lyft tär på kranarna i hamnen

GÄVLEEn av de stora kranarna i hamnen är slutkörd och måste repareras.

Annons
I dag lyfter tre stora mobilkranar ner huvudarmen så att man kan byta ut sex stycken ledlager.
-Kranarna går för hårt. De här lagren är bytta för tre år sedan och ska hålla i 20 år. Problemet är att kranarna går på max hela tiden, säger Stig Wåhlstedt som är tekniskt ansvarig för kranunderhållet i hamnen.

Maximal kapacitet
Enligt honom tvingas man hela tiden utnyttja de båda kranarnas maximala kapacitet.
- Kranarna är byggda för att jobba med 80 procent av sin totala kapacitet, som är 32 ton. De här sista 20 procenten tär på livslängden hos kranen, säger han.
I går var kranen fortfarande i drift, men gnisslade och gnydde när huvudarmen och jibben höjdes och sänktes.
Då och då fick man klättra upp och smörja lagren, som i vanliga fall är underhållsfria.
Fredagar är det som mest aktivitet i hamnen.
En kran klarar inte att lasta allt själv.
Men i dag plockas alltså kran nummer 61 ner, för att förhoppningsvis stå klar igen om sex dagar.

Reparation för en miljon
Reparationen kostar omkring en miljon kronor, och är en oförutsedd utgift för hamnen.
Samtidigt kan det vara en tydlig signal till kommunen att kranarna körs över sin kapacitet.
Som Gefle Dagblad berättade för en månad sedan vill hamnen att kommunen ska satsa 150 miljoner kronor på två nya Gantrykranar.
Det är stora så kallade bredspannskranar som fungerar ungefär som traverser. Det innebär att kranarna kan lyfta en container från en båt till en lastbil i samma lyft. Det skulle öka hamnens kapacitet.
I oktober ska Gävle stadshus ta ställning till investeringen.
MAGNUS LUNDQUIST
026-15 96 27
magnus.lundquist_gd.se