Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Turismen ökar i Gävle

GÄVLETuristerna i Gävle blir fler - och de spenderar mer pengar.

Annons
Förra året kom 2,2 miljoner besökare till Gävle. Sammanlagt omsatte de 717 miljoner kronor.
Trenden med den ökande turistnäringen syns även i resten av landet - mycket på grund den svaga kronan.
De flesta som besökte Gävle förra året, 771 000 personer, övernattade hos släkt och vänner.
- Det visar hur viktiga vi gävlebor är som stadens ambassadörer, säger Anders Svensson, vd för Gävle&Co, Gävles turistbyrå.
Förra året ökade tält- och husvagnsövernattningarna med 55 procent till 52 000 besök.
Konferensdeltagare är dock den turistkategori som Anders Svensson och Elisabeth Hugg, kongressbyråansvarig på Gävle&Co, helst talar om.

Affärsresandet
Affärsresandet har alltmer gått över till konferens- och gruppresor. Förra året utgjorde de tre kategorierna 80 procent av hotellens omsättning på totalt 320 miljoner kronor.
- Sedan tillkomsten av konserthuset 1998 har mötesmarknaden i Gävle ökat, säger Göran Persson, konserthusets marknadschef. Förra året var ett otroligt konferensår.
- Men vi kan inte sätta oss ner med armarna i kors och vara nöjda nu, säger Elisabeth Hugg och räknar upp ett flertal närliggande kommuner som är på gång med att bygga nya konserthus.
Trots att trion säger att de är nöjda med samarbetet med konserthuset, högskolan och andra lokaler som kan utnyttjas till konferenser säger de att det finns ett behov av nya platser.
Därför arbetar de just nu med en arenautredning som ska vara klar innan sommarens slut.
- Det är klart att vi skulle vilja ha en jättearena, säger Elisabeth Hugg. Och vi kan ju inte använda högskolan och konserthuset hur mycket som helst.
Fler mindre lokaler för exempelvis workshops behövs, och en större matsal. Konserthuset kan exempelvis inte ta fler än 300 matgäster, likadant är det på högskolan.
- På sätt och vis har det tvingat oss att bli mer kreativa, säger Elisabeth Hugg och berättar att om sittplatserna inte räcker kan man dela ut picknickkorgar till hungriga konferensdeltagare och låta dem luncha i Boulognerskogen.

MARIAM NARAGHI