Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Turistens räddare i nöden

Frimärken, busstidtabeller och vägen till närmaste toalett. På Gävle turistbyrå finns inga förbjudna frågor.

– Vi säger aldrig nej. Om inte vi kan hjälpa så letar vi reda på någon som kan det, säger turistinformatören Sofie Ullström.

Annons


Mitt inne i Gallerian Nian ligger troligen en av de främsta samlingsplatserna i Gävle för frågvisa. Där strax intill rulltrappan haglar frågorna och svaren tätt helg- som vardag.
– Det är jättemycket att göra så här på sommaren. Just nu säljer vi mycket biljetter till marinfestivalen och många ställer frågor om Sommaryran, säger Sofie Ullström, som är turistbyråns ansvarige.
Nästan 200 kunder får hon och kollegorna hjälpa dagligen, utöver de som betjänas i telefon eller hittar alldeles själva bland broschyrerna i hyllorna.
Besökarna som kommer fram till disken undrar oftast vad man kan göra som ny i staden, vart man kan hitta bra boende eller är ute efter speciella kartor.
Men det är långtifrån alla som frågar om saker som rör turistbyråns huvudområde.
– Ungefär en tredjedel frågar om gallerian och butikerna. Klart man blir lite trött ibland på att svara på frågan om var toaletten ligger. Men det ingår i jobbet. Vi är ju här för att hjälpa, säger Sofie Ullström.
– Men vi skulle vilja kunna fokusera mer på rena turistfrågor och vår biljettförsäljning, erkänner hon.
Kanske blir önskan verklighet när turistbyrån flyttar till Drottninggatan, intill korsningen med Norra Rådmansgatan, efter årsskiftet.
– Där kommer folk att hitta oss lättare också. Nu händer det att människor irrar runt i gallerian innan de hittar fram, säger Sofie Ullström.
En av de märkligaste förfrågningarna Sofie Ullström fått under sina år som turistinformatör kom från en man som över telefon frågade om busstidtabellen till fjällstationen i Saltoluokta.
– Han skulle till turistbyrån i Gällivare, men hade tagit fel när han sökte på telefonnumret. Jag letade rätt på det korrekta numret och hänvisade honom vidare dit, säger Sofie Ullström.
För hur var det nu – på Gävle turistbyrå säger ni aldrig nej?
– Nej, svarar Sofie Ullström och skrattar.
”Klart man blir lite trött ibland på att svara på frågan om var toaletten ligger. Men det ingår i jobbet”