Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Tusen personer felaktigt påminda om betalning

Runt 1 000 personer kan kasta betalningspåminnelsen från kommunen i soporna.
Kommunens autogirosystem funkade inte i juni.

Annons

I förra veckan upptäckte kommunens ekonomiavdelning att ingen av autogirobetalningarna för juni registrerats, trots att de var betalda.

Då hann de inte stoppa betalningspåminnelserna som skickas ut automatiskt.

Totalt har runt 1 000 personer sin kommunräkning på autogiro och har fått en felaktig påminnelse.

Omvårdnad och Barn & ungdom hör till förvaltningar som använder autogiro.

– Jag har fått ta emot många samtal, säger Mona Bohlin, avgiftshandläggare på Omvårdnadsförvaltningen.

En av de som fått en felaktig betalningspåminnelse är Gunhild Nihlén, som har har autogiro för trygghetslarmet.

– Jag blev alldeles darrig. Jag är en gammal människa på 89 år, säger hon och berättar att hon aldrig tidigare i sitt liv fått en betalningspåminnelse.

Hon tog själv reda på att det hela var ett misstag, men tycker att kommunen borde meddela berörda.

Det håller man på att göra.

– Vi har precis gjort i ordning ett brev som ska gå ut, säger Ingrid Belfrage, kommunens redovisningschef, och hoppas att alla ska ha det i brevlådan i dag tisdag.

Vad som orsakat att betalningarna inte gått in i kommunens datasystem vet hon inte. När breven nu är klara ska de börja ta reda på det. Vad hon vet har det aldrig hänt tidigare.