Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tut i rutan

Annons

iljöpartiet är ängsligt. Vd Jan Scherman vill profitera på att TV 4 inte längre omfattas av radio och tv-lagens krav på opartiskhet genom att erbjuda riksdagspartierna reklamplats mot betalning. Ytterligare ett kommersiellt ansikte? En illvilig tolkning på MP:s radikalsocialistiska reaktion på offerten med uppmaning till samtliga partier om solidarisk bojkott är att MP försöker snäva in gränserna för yttrandefriheten. En överslätande dito understryker en förlegad syn på partipolitiken.

Även om politikens essens inte handlar om intrikat marknadsföring, produktutveckling och välregisserad exponering så är tiden förgången då engagerade medlemmar vallfärdade till lokalerna för att över sju sorters moralkakor och kokkaffe diskutera samhällsfrågor. Hur sorgliga är inte de öde torg där övergivna politiker försöker entusiasmera? Det vet våra folkvalda som i förtvivlan över medlemsskarans anorexi ockuperat sociala medier som Facebook, bloggar och Twitter för att kommunicera sitt budskap. Men tv-reklam, nej där går skiljelinjen.

MP:s partisekreterare Agneta Börjesson hävdar att åsiktsreklam leder till ”smutskastande kampanjer... Den som har mest pengar kan vinna val samtidigt som politiken reduceras till snuttar på 25 sekunder”. Vänta nu!

Ska resonemanget vara stringent bör MP även propagera för ett totalförbud mot all annonsering med politiskt budskap. Inför förra valet spenderade faktiskt partierna 260 miljoner kronor på reklam, men tydligen är solkiga plakat mer accepterade än rörliga bilder där partierna tvingas utveckla sina kärnvärden, dramatisera och sedan kommunicera dem. För övrigt, hur kan ett tv-inslag på 25 sekunders vara mer snuttifierande än en slogan på valaffischer?

Det håller heller inte att stirrigt hänvisa till USA av den enkla orsaken att Sverige inte är USA. Här bor Jante snarare än den sedvänja av självförhärligande och personangrepp som råder i amerikanska valrörelser.

Det parti som mellan Let´s Dance och Nyheterna nyttjar negativa kampanjbudskap skulle mest skada sig själva. Vidare tycks Börjesson ha missat den smutskastning som redan pågår genom de tv-sända riksdagsdebatterna, där exempelvis MP:s Mikaela Valtersson kallade regeringens ekonomiska politik för en ”human katastrof”. Ursäkta, var är FN-trupperna?

Jag tål inte elitistisk misskreditering av människors förmåga att hantera information. Vi lever i ett mediebrus, och om politiska åsikter är en hälsofarlig vara som medborgarna bör skyddas ifrån, ja då har vi ett problem som sträcker sig långt bortom åsiktsreklamens vara eller icke vara.