Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

TV: Slutstation Gävle för SL-trotjänare

De klassiska blåa pendeltågen som kört i Stockholms kommunaltrafik i 40 år ska nu pensioneras. På tisdagen rullade ett av de sista tågen långsamt in på Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle.

– De här tågen kom när jag var 15 år och nu ska de in på museum, det säger ju något om hur gammal jag är, säger Björn Fura, lokföraren som fick äran att köra tåget från Stockholm.

Det blåa pendeltåget som kallas X1 är en gåva från Storstockholms Lokaltrafik, SL. Tåget är ett av de första som byggdes på sent 60-tal och två vagnar kommer att bevaras på Järnvägsmuseet. Björn Fura, som körde tåget in till Gävle från Stockholm har själv arbetat som lokförare sedan 80-talet. Han har kört många x1:or i sina dagar, men nu var det ett tag sedan han satt i förarsätet.

– Det är ungefär som lumpen, man minns bara de goda stunderna med det här tåget, säger han.

De första blåa pendeltågen byggdes 1967 och var en del av satsningen att få fler att pendla mellan miljonprogrammen och innerstaden i Stockholm. Robert Sjöö som är museichef på Sveriges Järnvägsmuseum ser tågen som en symbol för tillväxt, expansionen av Storstockholm och dåtidens framtidstro.

– De flesta har ju någon koppling till de här tågen. När folk kommer hit och ser det här pendeltåget kommer säkert många minnen bubbla upp.

Robert Sjöö är dock osäker på om graffitin längs pendeltågets långsidor ska bevaras. Även om han är emot graffiti så förstår han att det kan ses som en typisk tidsmarkör.

– Vi håller ju på med historia, så kanske blir det så att vi bevarar en snygg vagn och en med graffiti, säger han.

Pendeltåget kommer vara tillgängligt för besökare hela sommaren på Sveriges Järnvägsmuseum. Till vintern ska det beslutas om tåget ska bevaras i samma skick eller rustas upp till originalskick.