Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Udda humorduo tog hästen genom Västerbotten

Olof Wretling och Sven Björklund, kända från humorgruppen Klungan, kommer till Gävle teater för att dela med sig av de berättelser som de fick höra när de från hästryggen samlade in skrönor.

Annons

Har man sett humorgruppen Klungans föreställningar, eller lyssnat på radioprogrammet ”Mammas nya kille”, är idén bakom ”Till häst genom Västerbotten” inte så konstig. I jämförelse med Klungans övriga produktion är den ganska normal.

Som ett kulturhuvudstadsprojekt har Olof Wretling och Sven Björklund ridit genom Västerbotten på häst för att samla in berättelser. Packningen bars av en mexikansk sherpa som de fått via Arbetsförmedlingen Kultur. De red i sju månader, trots att Sven är hästrädd och Olof allergisk.

LÄS MER: Varsågod, uppvärmda rester av gamla succéer

Resultatet blev en bok och en föreställning ”i gränslandet mellan talbok, powerpoint och hiphop” som nu kommer till Gävle teater.

– Vi ville närma oss inlandsborna med en häst för att en häst känner alla igen. Det blir en isbrytare, berättar duon när de besöker Gävle teater.

De rider i bröderna Grimms hovspår. Men de menar att bröderna Grimm hade det jämförelsevis enkelt. De behövde inte tampas med sly, mygg och snedridning längs med E4:ans dånande trafik.

Och kanske hade bröderna Grimm det också lättare att locka fram berättelser än två komiker till häst i små samhällen i Västerbottens inland.

– Bara att få folk att prata har varit svårt. Vi började ropa "fri sprit och oxfilé" för att få höra historier.

Till slut började berättelserna ramla in, som den om dödsklinken i Åsele eller Miami Vice-villan i Brände.

– Det var ett stort jobb att gallra bland berättelserna som vi fick höra.

Boken och presentationen rymmer också en detaljerad skildring av pengaansökning för att kunna genomföra projektet. Här ryms en kritik mot hur om sig och kring sig kulturarbetare måste vara idag för att ha råd med kreativiteten. Först blanketterna, sedan skapandet.

Klungan har en stor och trogen publik i Gävle. När de besöker staden får teatern öppna upp under minst två kvällar för att alla ska få chans att se dem. Även denna föreställning, trots att det inte är hela Klungan, spelas två gånger.

I priset ingår boken, så att publiken under föreställningen kan hänga med i vad som sägs från scenen.

– Nu slår vi upp sidan 132 och pratar om vad som står där.

Kufiga detaljer och skruvad humor (de är sponsrade med gratis korv från Statoilmackar) skymmer kanske att här finns en ambition om att uppvärdera det muntliga berättandet. Olof Wretling och Sven Björklund tror att det muntliga berättandet går mot en renässans, men att det inte behöver se ut som det har gjort tidigare. Muntligt berättande kan hitta nya vägar och behöver inte vara fast som en skröna kring lägerelden.

Man kan fråga sig om resten av Sverige kan identifiera sig med berättelserna från Västerbotten. Men det oroar sig inte Olof Wretling och Sven Björklund för. Mer förenar än skiljer oss.

– Glesbygd förekommer inte bara i Västerbotten.

LÄS MER: Nu finns Cyréns konstskatt samlad på nätet