Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Älvbodaelever nyfikna på Indien

/
  • I höstas var ett gäng från Älvboda friskola i Indien. Nu är det återbesök. Bharati Kudchadkar svarar på elevernas frågor.
  • Bharati Kudchadkar och Pernilla Englund Johansson utbyter erfarenheter från sina skolor.Foto: Catharina Hugosson

I höstas åkte tre lärare och två elever från Älvboda friskola till Indien för ett utbyte med en skola i Pune, Vikhe Patil Memorial School.

Annons

Nu är turen kommen till Bharati Kudchadkar, samordnare på skolan i Indien, att komma hit.

När vi kliver in till fjärdeklassarna har de frågestund med Bharati Kudchadkar.

Det är svårt att inte bli imponerad av eleverna som ställer de flesta av frågorna på engelska.

Frågorna handlar om allt från temperaturen i Indien till hur fattigdomen ser ut.

Lektionerna ser i princip likadana ut som annars, det är det som är tanken med utbytet. Att de ska få se hur man jobbar i respektive land. Däremot ska Bharati hålla i två lektioner i engelska nästa vecka. Hennes besök är lika spännande för eleverna som för lärarna.

Hur känns det att komma till Sverige för första gången?

– Det första jag tänkte på var kylan, jag visste att det skulle vara kallt men inte så här kallt, säger Bharati som sitter med fleecetröjan på sig i lärarrummet.

Skillnaden mellan skolorna är ganska stor, hon är inte van vid att barnen är så självständiga. Teknologin är mycket mer utbredd här än på skolorna i Indien. Det är en mer avslappnad miljö här, med musik i korridorerna och användning av telefoner på lektionerna.

Det är mer strikt på Bharatis skola och hon förklarar att det inte skulle funka på samma sätt som i Sverige eftersom klasserna består av 40 till 60 elever.

Det här är bara början på ett fint samarbete mellan skolorna, men de har redan sett saker hos varandra som de vill ta hem till sina skolor.

Pernilla Englund Johansson, samordnare på Älvboda friskola, vill att eleverna ska börja stå upp vid lektionsstarten. Hon tycker att det visar god respekt för läraren.

Bharati Kudchadkar vill göra eleverna mer självständiga.

Andreas Bergström

Mer läsning

Annons