Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hastigheten sänks i alla bostadsområden

/
  • Gunilla Höghielm bor i Långsand och handlar ofta i Skutskär. Hon ser både för- och nackdelar med sänkta hastigheter. Älvkarlebybon Björn Friberg håller med.
  • Centralgatan genom centrum i Skutskär blev för några år sedan så kallat gångfartsområde. Där får bilarna köra i gångfart och har väjningsplikt för gående.

Hastigheten sänks i bostadsområden runtom i hela Älvkarleby kommun enligt ett förslag.

50 blir 30 eller i vissa fall 40 kilometer i timmen.

Positivt, tycker många som GD pratade med i Skutskärs centrum i går.

Annons

Älvkarleby kommun har antagit en ny översiktsplan som föreslår att hastighetsgränserna i bostadsområden bör sänkas.

Sedan planen antogs har en konsult hjälpt kommunen att genomföra en hastighetsöversyn inom samtliga tätbebyggda områden – Skutskär, Älvkarleby, Älvkarleö, Marma, Gårdskär och Långsand. Tillgänglighet, trygghet, trafiksäkerhet och miljö har belysts.

Enligt det förslag till hastighetsplan som nu har lagts fram så sänks fartgränsen på i stort sett alla vägar.

I exempelvis Skutskär är det bara Gävlevägen och Näsbodavägen som får behålla 50 kilometer i timmen.

Övriga vägar blir 30-vägar eller 40-vägar, med undantag för delar av Marmavägen där hastigheten höjs till 60 kilometer i timmen.

I Gårdskär, Älvkarleby, Älvkarleö och Marma sänks även genomfartslederna från 50 till 40.

Vivan och Sam Lundgren bor i Långsand där det i dag enbart är 50-vägar.

Enligt det nya förslaget blir det nu 30 på alla vägar utom Långsandsvägen som leder genom byn.

– Men det spelar ingen roll. Det är bra om hastigheterna sänks eftersom det bor många barnfamiljer i området, säger Vivian Lundgren.

Även Gunilla Höghielm bor i Långsand och handlar ofta i Skutskär. Hon ser både för- och nackdelar med sänkta hastigheter.

– Det är förstås bra för barnen. Samtidigt är 30 väldigt långsamt, det är nästan krypfart. Risken är att folk inte känner sig motiverade att köra så sakta och struntar i skyltarna, säger hon och får medhåll av Älvkarlebybon Björn Friberg.

– Det har varit mycket ändringar nu ett tag. Tillslut kanske folk inte orkar hålla reda på vad som gäller, säger han, men tillägger att hastighetsgränserna gärna får sänkas för hans del.

Han, Gunilla Höghielm och flera andra som GD pratar med är nästan mer upprörda över att delar av Centralgatan genom centrum i Skutskär för flera år sedan öppnades upp för trafik och blev så kallat gångfartsområde. Där får bilarna köra i gångfart och har väjningsplikt för gående.

Enligt det nya förslaget finns inga planer på att återgå till ett bilfritt centrum.

– Det är synd för bilarna kör alldeles för fort här, säger Gunilla Höghielm samtidigt som en bil far förbi i åtminstone 50 kilometer i timmen.

Förslaget till nya hastigheter har redan varit ute på samråd en gång och har sedan arbetats om.

Det nya förslaget finns nu utställt på biblioteket och i kommunhuset fram till och med den 30 juni för att allmänheten ska kunna komma med synpunkter innan beslut tas av samhällsbyggnadsnämnden.

De nya fartgränserna införs sedan etappvis.

Det är förstås bra för barnen. Samtidigt är 30 väldigt långsamt, det är nästan krypfart. Risken är att folk inte känner sig motiverade att köra så sakta och struntar i skyltarna.

Mer läsning

Annons