Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Uppsägningar, sjukskrivningar och förseningar på Humanas äldreboende på Söder

När vårdföretaget Humanas äldreboende på Södra Centralgatan i Gävle öppnade i mars var det med löften om modern teknik och kunden i fokus. Men flera personer vittnar om en tuff vår och sommar på boendet.

Annons

Humana Södra Centralgatan är Humanas första äldreboende helt i egen regi, och Gefle Dagblad skrev flera artiklar om det moderna boendet inför öppnandet i mars. Här låg fokus på kulturaktiviteter och modern teknik, till exempel skulle alla boende ha en ipad i lägenheten och de anhöriga skulle kunna hålla koll på vad som hände i vardagen genom en medarbetarportal.

Läs mer: Humana skickade brev till anhöriga inför GD-publiceringar

Men när boendet startade fanns ingenting av detta färdigplanerat, och omhändertagandet av de boende var enligt flera obeorende personer GD har pratat med undermåligt.

– Det var bara ett hus som stod där. Det fanns inga rutiner för hur arbetet skulle gå till och personalen visste ingenting om de boende. Alla fick gå runt och gissa sig fram, säger en person med god insyn i verksamheten den första tiden.

Personen uppger vidare att de kulturaktiviteter som hade utlovats inte existerade eftersom personalen hade fullt upp med att få allt annat att fungera och att hjälpas åt med tvätt, påklädning och städning.

– Det förekom att dementa hamnade på samma avdelning som personer som var klara i huvudet och det blev inte bra för någon. Det var ett evigt passade på de dementa. Anhöriga klagade och personalen mådde oerhört dåligt, säger personen, som inte har samma goda insyn idag, men som har fått uppgifter om att det även fortsättningsvis har varit stort missnöje bland personalen.

GD har tagit del av mejlkonversationer som bekräftar bilden av personal som känner ett missnöje över arbetssituationen och en frustration över att de äldre blir lidande. Humana själva uppger att 11 av 74 anställda har sagt upp sig sedan starten. Bland dessa finns undersköterskor, sjuksköterskor och verksamhetschefen Charlotte Roos, som blev sjukskriven redan i maj och som senare sade upp sig.

– Jag sökte jobbet eftersom Humana är ett företag som står för jättegoda värderingar och jag såg verkligen fram emot starten. Men när de boende började flytta in kände jag inte att företaget kunde leva upp till det som vi hade lovat kunderna. Jag och Humana såg olika på vikten av att kunden skulle få den bästa kvaliteten, och då kände inte jag att jag kunde vara kvar, säger Charlotte Roos när Gefle Dagblad kontaktar henne.

Eva-Lotta Sandberg är affärsområdeschef för äldreomsorg och LSS vid Humana och hon förklarar de många uppsägningarna med att det är naturligt när en verksamhet är helt ny.

– Tyvärr blir det högre personalomsättning under en sådan här uppstartsfas. Det är provanställningar som det händer att både vi och de anställda väljer att avsluta för att det inte fungerade som det var tänkt. Men det där brukar lägga sig när man går in mer i ett förvaltande skede, säger hon.

Hon delar inte Charlotte Roos bild av hur verksamheten fungerade i starten.

– Verkligen inte. Humana sätter alltid värdegrund och kvalitet i första rummet. I vård- och omsorgsverksamheter kan det alltid göras misstag eller ske misskommunikation och vi arbetar därför aktivt med vårt kvalitetsledningssystem, avvikelser och åtgärder.

Eva-Lotta Sandberg känner inte till att dementa och somatiskt sjuka skulle ha blandats, utan att man har följt de beslut som kommunens biståndsbedömare har beslutat om vilken avdelning som varit aktuell för var och en. Hon känner inte heller igen sig i beskrivningen att det inte fanns några rutiner i uppstarten.

– Det är klart att någon kan ha upplevt det så, men det kan ju handla om att någon är van att jobba i en mer förvaltande verksamhet. Här var allt nytt och vissa rutiner behövdes tas fram lokalt i samarbete med personalen. Alla i personalen var nya, huset var nytt och dessutom var det väldigt populärt att flytta till oss så det blev hög inflyttningstakt.

Det som däremot bekymrar henne är sjuktalen. Efter att sjukdagarna har blivit fler under sommaren har det genomsnittliga sjuktalet hamnat på ett snitt på sex procent.

– Det ligger lite högre än i de verksamheter vi har som håller på att rulla, och det är något vi måste jobba med mer. Jag vill inte ha en enda sjukskriven. Det är mitt absoluta mål och jag skulle bli lycklig om vi kunde närma oss det. Men som sagt uppstarter är mer komplicerade än förvaltande verksamhet.

Så var det allt det där som stod på Humanas hemsida. Där utlovas modern teknik och ett fokus på kultur med många kulturaktiviteter. Även där ska det enligt uppgift till GD har varit trögt i starten eftersom personalen hade fullt upp med att ta hand om de gamla. Senare har dock aktiviteterna började rulla på så småningom, och Eva-Lotta Sandberg säger att man planerar 2-4 aktiviterer om dagen under hösten.

Men en utlovad trädgård på markplan har skjutits på framtiden på grund av pågående byggarbete i grannskapet och när det gäller teknik som Humana har skrutit med finns oklarheter. När vi frågar om anhörigportalen får vi veta att den nog kan vara försenad och när vi frågar om surfplattorn blir situationen förvirrad. Vi får först höra att det finns surplattor och att det bara är att be om en. Men när vi ber en anhörig göra det svarar två av de tillfrågade i personalen att de inte ens känner till att det ska finnas surfplattor på rummen medan ytterligare två inte har någon information om att plattorna har levererats.

Vi frågar Eva-Lotta Sandberg en gång till och nu svarar hon att det är verksamhetschefen som sköter distributionen. Men eftersom GD har tillgång till mötesanteckningar från 7 juli som på inget sätt visar att verksamhetschefen känner till att surfplattorna finns på plats frågar vi en tredje gång. Det kan tyckas vara en futtig detalj att haka upp sig på, men när ord står mot ord i så mycket annat känns det bra om det går att reda ut det som faktiskt är kontrollerbart. Vi får beskedet att plattorna finns på plats, men att det tydligen har saknats tydlig information om saken.

Att det har tagit tid för saker att komma på plats förklarar hon har att göra med att boendet har befunnit sig i en uppstartsfas. Men samtidigt är det mycket av det som fattas eller har kommit på plats först i efterhand som beskrivs på hemsidan som att det faktiskt finns på plats redan nu.

Med tanke på det, borde ni inte har skrivit annorlunda på hemsidan.

– Ja, det är mycket möjligt att vi borde ha gjort, säger Eva-Lotta Sandberg.

Rekryteringen av en ny verksamhetschef befinner sig i slutskedet. Vi frågar Eva-Lotta Sandberg när uppstartsfasen kan anses övergå till en förvaltande fas.

– Det är klart att mer och mer saker sätter sig hela tiden, men schablonmässigt brukar man räkna med att första året är uppstartsfas.