Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Uppsving för avdragsgilla tjänster

Drygt 900 personer i Gävle har gjort avdrag för hushållsnära tjänster som utfördes ifjol.
Från 1 juli i år införs den så kallade fakturamodellen som väntas göra tjänsterna ännu attraktivare.
Men företagen räknar med mer krångel.

Annons

Möjligheten att göra avdrag för halva arbetskostnaden för hushållsnära tjänster har funnits sedan mitten av 2007.
I deklarationen för förra året har nästan 2 500 personer i länet gjort avdrag, 919 av dem bor i Gävle.
– Efterfrågan ökade hela tiden ifjol fram till oktober när lågkonjunkturen kom och folk började hålla i pengarna. Men nu ser vi en ökning igen, säger Camilla Westman, vd på Städmani.
Hon anställde tre personer för att möta den ökade efterfrågan ifjol. När fakturamodellen införs till sommaren förväntar hon sig ett nytt uppsving– men också mer administrativt jobb och krångel.
– Då ska vi bara fakturera halva beloppet. Det blir enklare för kunden samtidigt som vi får fungera som bank och stå för riskerna, säger Camilla Westman.
När kunden slipper göra avdrag blir det istället företaget som får vända sig till Skatteverket och i bästa fall vänta tio dagar för att få full betalning för jobbet. Problemen kan uppstå om det visar sig att kunden redan gjort ett rot-avdrag eller ett avdrag för hushållsnära tjänster och nått upp till taket på 50 000 kronor.
– Då får vi driva in skulden från kunden och kanske kontakta kronofogden. Om vi inte får betalat i slutändan kommer vi att gå med förlust på det jobbet, säger Camilla Westman.
Fakturamodellen gäller både rot-avdrag och avdrag för hushållsnära tjänster (se faktaruta). Camilla Westmans kluvna inställning till modellen delar hon med många andra företagare.
– Ur ett konsumentperspektiv är det bra, men bland företagen finns en oro att man tar på sig en stor affärsrisk. Kanske är oron onödigt stor, men jag har pratat med hantverkare som beslutat sig för att inte ta den typen av jobb, säger Lars Beckman, regionchef på företagarorganisationen Svenskt Näringsliv.
En annan invändning mot rot-avdraget gäller gränsdragningen mellan olika typer av tjänster.
– Det finns en besvikelse bland företag som utför markarbeten som inte omfattas av avdraget. Vissa gynnas medan andra inte får några positiva effekter och det skapar en snedvridning av konkurrensen, säger Lars Beckman.